Πού να το πεις και να σε πιστέψουν. Ότι θα έρθει η μέρα που θα έχεις βρει τον τρόπο (τα οικονομικά δηλαδή) να αγοράσεις το καινούργιο αυτοκίνητο, που από καιρό σχεδίαζες να αποκτήσεις, αλλά αυτό θα λείπει από τη βιτρίνα της αντιπροσωπείας. Και θα ρωτάς πότε θα το φέρουν και θα σου λένε «άγνωστο».
Σύμφωνα με αναλυτές, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία προβλέπεται η παραγωγή αυτοκινήτων να μειωθεί σημαντικά και κάτι εκατομμύρια καινούργια αυτοκίνητα να μην παραχθούν ποτέ.
Φυσικά όταν γίνεται πόλεμος υπάρχουν άλλα πράγματα που μας νοιάζουν και όχι η παραγωγή αυτοκινήτων. Ωστόσο αυτή η παράπλευρη συνέπεια του πολέμου επηρεάζει τις ζωές ανθρώπων σε πολλές άλλες χώρες και τρομάζει όλους εκείνους, πωλητές, προμηθευτές και υπαλλήλους, που απασχολούνται και βιοπορίζονται κάπου στην αλυσίδα παραγωγής των αυτοκινήτων ανά τον κόσμο.
Από τα καλώδια μέχρι τα μικροτσίπ: Ένα αυτοκίνητο χρειάζεται την Ουκρανία για πολλούς λόγους
Το ήξερες ότι στην Ουκρανία κατασκευάζονται κρίσιμα ανταλλακτικά τα οποία είναι σούπερ χρήσιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες; Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα καλώδια που «έρχονται» από την Ουκρανία και χωρίς αυτά «καπουτ» τα αυτοκίνητα. Γι’ αυτό αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η BMW και η Porsche, έβαλαν φρένο στα εργοστάσια τους μέχρι να δουν τι θα γίνει με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Προβλήματα από τις ελλείψεις σε τιτάνιο και νέον
Τα «ζόρια» όμως για τις αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται πως τώρα ξεκίνησαν για τα καλά. Γιατί τα προβλήματα - εκπλήξεις φυτρώνουν το ένα μετά το άλλο. Στην αρχή προέκυψαν φόβοι για την έλλειψη τιτανίου, που εξορύσσεται στην Ουκρανία σε σημαντικές ποσότητες, ένα ορυκτό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή «σπόγγου τιτανίου», ο οποίος μετατρέπεται σε μέταλλο για βιομηχανικές εφαρμογές.
Πολύ γρήγορα ακολούθησε ακόμη ένα δυσάρεστο «σοκ» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τις πιθανές ελλείψεις σε αέριο νέον. Αυτό χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των lasers που κατασκευάζουν ημιαγωγούς (μικροτσίπ) και η Ουκρανία συγκαταλέγεται στους βασικούς προμηθευτές της παγκόσμιας αγοράς. Με την παραγωγή να έχει διακοπεί λόγω του πολέμου, οι επιπτώσεις είναι αναπόφευκτες.
Τα δυσεύρετα ορυκτά της Ρωσίας προκαλούν «πονοκέφαλο»
Άλλα τόσα προβλήματα, ίσως και μεγαλύτερα, έρχονται από την πλευρά της Ρωσίας και την εκτίναξη των τιμών του νικελίου και του παλλάδιου, μέταλλα που εξορύσσονται κατά κόρον στη Ρωσία και χρησιμοποιούνται στην κατασκευή προηγμένων μπαταριών και καταλυτών, χάρη στα οποία λειτουργούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Και κάπου εδώ ήρθε η ώρα να δεις και εσύ την ειρωνεία της υπόθεσης. Από τη μία η Δύση θέλει να ξεφύγει από την εξάρτηση από ρωσικό πετρέλαιο και ντίζελ, μεταπηδώντας από οχήματα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και από την άλλη πέφτει στην εξάρτηση από νικέλιο από τη Ρωσία, χωρίς το οποίο δεν μπορούν να κατασκευαστούν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μεγάλο μπλέξιμο…
Το πρόβλημα με τα εργοστάσια και το μπλόκο στις εξαγωγές προς τη Ρωσία
Και φυσικά είναι και όλα τα εργοστάσια διαφόρων αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούσαν στη Ρωσία, όπως της Hyundai στην Αγία Πετρούπολη, τα δύο εργοστάσια της VW στις πόλεις Kaluga και Nizhny Novgorod κ.α., που πλέον έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους.
Σαν να μην έφταναν όμως όλα τα προηγούμενα, έρχεται να προστεθεί και μια λίστα από κυρώσεις προς και από τη Ρωσία, με αποτέλεσμα το μπλοκάρισμα των εξαγωγών αυτοκινήτων προς τη χώρα, σε μια αγορά δηλαδή που εδώ και χρόνια κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν επενδύσει πολλά.
Παράπλευρες συνέπειες που κοστίζουν
Καλώς ή κακώς, όλες οι χώρες εξαρτιόμαστε πολύ η μία από την άλλη και ο πόλεμος στην Ουκρανία μάς το έκανε πιο ξεκάθαρο από ποτέ. Από τη βενζίνη του αυτοκινήτου μας ή τη μπαταρία του ηλεκτρικού μας οχήματος, μέχρι και για το ίδιο μας το ΙΧ ή αυτό που ελπίζουμε να αποκτήσουμε στο μέλλον, όλα θα επηρεαστούν, και τα παραπάνω μας βοηθούν να καταλάβουμε το «πώς» και το «γιατί». Και προφανώς όλα αυτά δεν παύουν να είναι ψιλά γράμματα μπροστά στην ανθρώπινη ζωή.