Αν έχεις περάσει πολλά χρόνια με το αυτοκίνητό σου, τότε σίγουρα για σένα είναι κάτι παραπάνω από ένα μέσο μετακίνησης. Εννοείται ότι ο λόγος για τον οποίο δεν το αλλάζεις, όσο και να περνάνε τα χρόνια, είναι βασικά οικονομικός. Αλλά υπάρχει και αυτό το συναισθηματικό δέσιμο. Το αυτοκινητάκι σου σε έχει στηρίξει στα δύσκολα, κι ας είναι είκοσι κάτι χρόνων, κι ας έχει ξεπεραστεί η μόδα του, και ας μην είναι εξοπλισμένο με σύγχρονα εξαρτήματα και εφαρμογές. Τα ξεθωριασμένα νούμερα στο ραδιόφωνο, το κουμπάκι που κρέμεται, το παράθυρο που δεν ανοίγει, ακόμη και η μυρωδιά σκυλίλας / τσιγάρου / πατατακίου κ.λπ., όλα αυτά είναι πια οικεία, αν όχι αγαπημένα, χαρακτηριστικά της καθημερινότητάς σου.
Αν τυχαίνει, λοιπόν, να κουβαλάς πολλά κιλά ρομαντισμού και συναισθήματος για το δικό σου αυτοκίνητο ή δεν είχες τη δυνατότητα να πάρεις καινούργιο τα τελευταία χρόνια, σου έχουμε μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα «μεσήλικα» αυτοκίνητα.
Συντήρηση ενός παλιού αυτοκινήτου
Είναι σαν κι εμάς. Μεγαλώνοντας, το αυτοκινητάκι σου αποκτά κουσούρια και παραξενιές, βγάζει χαρακτηριστικούς ήχους, διαμορφώνει μία ιδιαίτερη προσωπικότητα, τέλος πάντων, και χρειάζεται τη φροντίδα σου, την υπομονή σου και την αγάπη σου. Ειδικά μόλις ξεπεράσει τα 80.000 με 100.000 χιλιόμετρα, η συντήρηση του αυτοκινήτου σου αποκτά πολύ μεγαλύτερη σημασία.
Δεν αρκούν τα τακτικά ετήσια service που προβλέπονται από το manual. Πρέπει να δίνεις σημασία σε όλα αυτά τα σημάδια που σου δίνει το αυτοκίνητό σου μετά τα 100.000 χιλιόμετρα. Κι ακόμη κι αν το ’χεις με αυτά, και είσαι γεννημένος/η μηχανικός, θα πρέπει σίγουρα να βάλεις στο πρόγραμμα κάποιες έκτακτες επισκέψεις σε συνεργείο. Άσε που με το πέρασμα του χρόνου, κάποια μηχανικά μέρη -μπουζί, λάδια, φίλτρα, ιμάντα δυναμό, φρένα- θα πρέπει να αντικατασταθούν.
Εννοείται ότι όσο πιο νωρίς τα προλάβεις, τόσο πιο οικονομική θα σου βγει η συντήρηση. Αλλά, δυστυχώς, όλα αυτά έχουν το κόστος τους. Και όταν οι επισκευές, μαζί με όλα τα άλλα έξοδα αυτοκινήτου, όπως η ασφάλεια και τα τέλη κυκλοφορίας, αρχίζουν να κοστίζουν περισσότερο απ' όσο αντέχει ο προϋπολογισμός σου, ίσως να έρθεις αντιμέτωπος/η με την ερώτηση: ήρθε η ώρα να το αποχαιρετιστώ;
Πότε είναι ώρα να αποχωριστείς το αυτοκίνητό σου;
1. Όταν δεν νιώθεις ασφαλής στην οδήγηση
Δεν το συζητάμε. Όταν δεν νιώθεις ασφαλής στο ίδιο το αυτοκίνητό σου, και αυτό δεν διορθώνεται με καμία επισκευή, δεν υπάρχει άλλη λύση πέρα από την απόσυρση ή την πώλησή του για ανταλλακτικά.
Ένα δείγμα γι΄αυτό θα είναι μία αποτυχία στον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ. Αποτυχία σε έλεγχο ΚΤΕΟ -ο οποίος πρέπει να γίνεται κάθε 2 χρόνια για αυτοκίνητα άνω των 5 ετών- σημαίνει ότι πρέπει να γίνει άμεσα η επισκευή, διαφορετικά θα πρέπει να απαγορευτεί η κυκλοφορία του οχήματος στους δρόμους.
Δεν φταις εσύ, ούτε εκείνο, όλα τα οχήματα έχουν ημερομηνία λήξης. Με τη σωστή συντήρηση απλώς κερδίζεις περισσότερα χρόνια! Αν έρθει αυτή η στιγμή, καλύτερα να αγοράσεις ένα αξιόπιστο ασφαλές μεταχειρισμένο, παρά να μπεις στη διαδικασία να αντιμετωπίσεις κι άλλα έξοδα για την επισκευή του.
2. Όταν η μία βλάβη σκάει μετά την άλλη
Όταν έχουν πυκνώσει τα ραντεβού στα συνεργεία - και δεν μιλάμε πια μόνο για την αντικατάσταση ενός υαλοκαθαριστήρα ή την τοποθέτηση νέας μπαταρίας, που είναι μέσα στο πρόγραμμα, αλλά για άλλες ζημιές πιο σοβαρές, όπως η επισκευή του κινητήρα. Κι αν όλα αυτά σου κοστίζουν π.χ. €1.500 ενώ η ίδια η αξία του αυτοκινήτου είναι πλέον στα €1.000, τότε ίσως έχει έρθει η ώρα να σκεφτείς άλλες λύσεις, πιο μόνιμες.
3. Όταν το κόστος για να το ασφαλίσεις είναι υπερβολικό
Όσο και να κόψεις σε καλύψεις ή σε διάρκεια, σίγουρα το κόστος της ασφάλειας είναι πιο ακριβό, όσο γερνάει το αυτοκίνητό σου. Γι΄αυτό και καλό είναι να κάνεις πολύ καλή έρευνα αγοράς για την ασφάλεια που σε συμφέρει, και να διαλέξεις αυτήν που σου δίνει τη δυνατότητα να διαλέξεις και τις καλύψεις που θέλεις εσύ και τη διάρκεια που σε βολεύει, ανάλογα με τον προϋπολογισμό σου.
Και τι καλύψεις χρειάζεται ένα παλιό αυτοκίνητο; Ε, σίγουρα δεν σε συμφέρει να έχεις Μικτή Κάλυψη για ένα όχημα 20 ετών. Αντιθέτως, σίγουρα πρέπει να έχεις Οδική Βοήθεια όταν σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellas Direct, το 65% των αυτοκινήτων που μένουν στον δρόμο και καλούν για Οδική Βοήθεια, είναι πάνω από 10 ετών.
Αν ωστόσο, ακόμη και με την πιο οικονομική ασφάλεια εκεί έξω, το κόστος της, μαζί με όλα τα άλλα έξοδα ενός αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα τα τσιμπημένα τέλη κυκλοφορίας, αλλά και τα έξτρα έξοδα για τις επισκευές, είναι υπερβολικά για τον προϋπολογισμό σου, ίσως χρειάζεται να τα βάλεις κάτω και να σκεφτείς αν η αγορά ενός νέου, μεταχειρισμένου, ίσως σε συμφέρει καλύτερα.
Μπορείς να πουλήσεις μέρη του αυτοκινήτου σου;
Αν έχει έρθει η ώρα του αποχωρισμού, έχεις 2 βασικές επιλογές: πώληση, αν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε καλή κατάσταση ή απόσυρση αν δεν αξίζει/γίνεται να πουληθεί. Ωστόσο, αν η κατάστασή του έχει φτάσει στο απροχώρητο, και δεν μπορεί ή αξίζει να πουληθεί ολόκληρο όπως είναι, προτού αποφασίσεις να κάνεις αίτηση απόσυρσης, μπορείς να δοκιμάσεις να πουλήσεις μέρη του αυτοκινήτου. Από τις ζάντες και τα καθίσματα, μέχρι και τα φανάρια του αυτοκινήτου σου, αν είναι σε καλή κατάσταση και υπάρχει ζήτηση, γιατί όχι;
Τι πρέπει να κάνεις; Να βγάλεις πολλές πολλές φωτογραφίες, καθαρές πάντα, και να τις ανεβάσεις σε πλατφόρμες όπως το car.gr ή ακόμη και το e-bay. Αν έχεις κέφι, μπορείς να το ψάξεις παραπάνω και να βρεις forums που είναι αφιερωμένα σε συγκεκριμένα brands αυτοκινήτου, όπου συχνά αναρτώνται και αγγελίες χρηστών που πουλάνε μέρη του αυτοκινήτου τους. Και φυσικά μια εύκολη λύση είναι να απευθυνθείς σε μία μάντρα. Το ποσό που θα πάρεις θα είναι λογικά χαμηλότερο, αλλά η δουλειά θα γίνει σίγουρα πιο γρήγορα.
Δύο συμβουλές από ειδικούς για την πώληση μερών του αυτοκινήτου:
Βγάλε όποιο εξάρτημα μπορεί να αφαιρεθεί και να αποθηκευτεί γιατί δεν ξέρεις πόσο θα χρειαστεί μέχρι να βρεθεί αγοραστής.
Να είσαι πάντα ειλικρινής, μην προσπαθήσεις να κρύψεις κάποια φθορά ή ελάττωμα γιατί θα το βρεις μπροστά σου αργότερα!
Απόσυρση αυτοκινήτου: Σε συμφέρει;
Βαθιά ανάσα πριν πάρεις οποιαδήποτε απόφαση. Το αν σε συμφέρει να το δώσεις για απόσυρση εξαρτάται από πολλά! Αρχικά πρέπει να σκεφτείς πόσο χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο και αν μπορείς να ζήσεις χωρίς αυτό (εκτός αν έχεις πλάνα για το επόμενο!) και από την άλλη, το πόσο σε συμφέρει να το έχεις, ανάλογα με τα έξοδα που έχεις κάθε χρόνο.
Δεύτερον, εξαρτάται από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται και τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει. Αν δεν είναι εύκολο να το πουλήσεις στην τιμή που θα ήθελες, μπορεί να σε συμφέρει η απόσυρση. Το ποσό που θα λάβεις εξαρτάται από την κατάσταση του οχήματος, το μοντέλο και τα χαρακτηριστικά του. Αν δεν είναι πια ασφαλές να το οδηγήσεις, η λύση αυτή είναι μονόδρομος.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι η διαδικασία απόσυρσης είναι αρκετά απλή!
Ποια είναι η διαδικασία απόσυρσης ενός αυτοκινήτου;
Αρχικά, η απόσυρση ενός αυτοκινήτου μπορεί να γίνει μόνο σε επίσημα Κέντρα Απόσυρσης Αυτοκινήτων, τα οποία εκδίδουν το Πιστοποιητικό Καταστροφής για ένα αυτοκίνητο. Αυτό είναι το επίσημο έγγραφο που πιστοποιεί τη διαγραφή από τα μητρώα του Κράτους, το οποίο χρειάζεσαι για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο και να μην μπλέκεις με εφορίες αργότερα.
Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να συμπληρώσεις την αίτηση online, εδώ για παράδειγμα, και να δεις την προσφορά για την απόσυρση. Το ποσό μπορεί να ξεκινά από €300 και να φτάνει μέχρι και τα €2.800! Επίσης, πρέπει να επιβεβαιώσεις ότι το αυτοκίνητο θα παραδοθεί αρτιμελές προς ανακύκλωση χωρίς να λείπουν μηχανικά ή κατασκευαστικά μέρη.
Ολοκληρώνοντας την αίτηση, κλείνεις ραντεβού, και αφού το παραδώσεις στον γερανό, το Κέντρο Απόσυρσης φροντίζει για την ενημέρωση της Διεύθυνσης Μεταφορών και της εφορίας σου. Αυτό ήταν, κανονίστηκε.
Πόσο παλιά είναι τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων ξεπερνά τα 15 έτη. Που σημαίνει ότι είμαστε από τις χώρες της Ευρώπης με τα πιο μεγάλα σε ηλικία αυτοκίνητα, αφού ο μέσος όρος ηλικίας αυτοκινήτων των κρατών της Ε.Ε. είναι τα 12 χρόνια. Όσο γι΄αυτά που βγαίνουν από την κυκλοφορία, μόλις το 1% των αυτοκινήτων αποσύρεται κάθε χρόνο, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 6%.
Ακριβώς επειδή είναι πολύ γερασμένος ο στόλος οχημάτων στη χώρα και επειδή ο στόχος είναι μέχρι το 2030 το 30% των οχημάτων που θα πωλούνται στην αγορά να είναι plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά, δίνονται κίνητρα από την κυβέρνηση για την απόσυρση παλιών οχημάτων και επιδοτήσεις για την αγορά νέων, ηλεκτροκίνητων. Μπορεί να είναι πολύ νωρίς ή πολύ μακριά από σένα αυτή τη στιγμή η αγορά ενός ηλεκτροκίνητου, αλλά δεν χάνεις κάτι να ρίξεις μια ματιά στις επιδοτήσεις και τα έξτρα bonus που δίνονται για την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, μπορεί τελικά να σε αφορά!