Σου ζητά ο φίλος/γιος/κουνιάδος σου να δανειστεί το αυτοκίνητό σου. Sharing is caring. Αν τον εμπιστεύεσαι αρκετά για να ξέρεις ότι θα σου το επιστρέψει όπως το πήρε, φυσικά και μπορείς να το δανείσεις. Δείξε του τα βασικά. Πού είναι άδειες κλπ, πώς γεμίζει το ντεπόζιτο, πώς ανοίγει το καπό. Και ενημέρωσέ τον για όσα πρέπει να γνωρίζει: «Η όπισθεν μπαίνει με την 15η», είναι κάτι χρήσιμο ας πούμε. «Οι σταθμοί ραδιοφώνου ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ». «Δεν τρώμε μανταρίνια στο αυτοκίνητο». Τέτοια πράγματα.
Ένα αυτοκίνητο, πολλοί οδηγοί. Ισχύει η ασφάλεια;
Είπαμε, έχεις εμπιστοσύνη. Αλλά ζημιές συμβαίνουν. Οπότε σίγουρα θέλεις να ξέρεις ότι ισχύει κανονικά η ασφάλειά σου όσο οδηγεί ο φίλος σου ή οποιοσδήποτε άλλος το αυτοκίνητό σου. Η ασφάλεια σε καλύπτει για τη ζημιά που θα προκαλέσεις σε τρίτο –αυτή είναι η Αστική Ευθύνη– είτε οδηγείς εσύ είτε οδηγεί κάποιος άλλος. Αρκεί να έχει μαζί του δίπλωμα, το οποίο είναι σε ισχύ, και αρκεί να πληροί τις προϋποθέσεις της ασφάλειάς σου σχετικά με την ηλικία και εμπειρία οδηγού.
Αν αυτός που δανείζεται το αυτοκίνητό σου είναι νέος οδηγός, για να ισχύει η ασφαλιστική σου κάλυψη, θα πρέπει να έχει δηλωθεί στο συμβόλαιό σου. Τι σημαίνει νέος οδηγός; Κάθε εταιρία, έχει δικό της όριο. Στην Hellas Direct, αν είναι κάτω από 25 χρονών ή/και έχει δίπλωμα με λιγότερα από 2 χρόνια, πρέπει να τον δηλώσεις, πριν από την έκδοση του συμβολαίου. Μην ανησυχείς, αν χρειαστεί να ακυρώσεις το συμβόλαιο για να κάνεις ξανά την αγορά με τον επιπλέον οδηγό, είναι πανεύκολο. Μας στέλνεις ένα email, στο ακυρώνουμε και μέσα σε 5 λεπτά έχεις αγοράσει το νέο συμβόλαιο!
Σε καλύπτει η ασφάλεια αν τρακάρει ο φίλος σου;
Έστω ότι τελικά αποφασίζεις να δανείσεις το αυτοκίνητο στον φίλο σου και πάτε μαζί βόλτα. Οδηγεί εκείνος και... μπαμ. Τον γρουσούζεψες. Τρακάρει τον μπροστινό. Κανένα πρόβλημα. Εφόσον έχει μαζί το δίπλωμα και είναι άνω τον 25 ετών, ακόμη κι αν δεν είναι δηλωμένος στην ασφάλεια, ισχύει κανονικά το συμβόλαιό σου.
Η ασφαλιστική σου είναι υποχρεωμένη να αναλάβει την πληρωμή για την επισκευή των ζημιών στο άλλο αυτοκίνητο και την περίθαλψη τραυματισμών που θα προκληθούν σε τρίτο –είτε αυτός είναι ο οδηγός του άλλου αυτοκινήτου είτε αυτός είναι επιβάτης είτε είναι πεζός. Ωστόσο, αν τραυματιστείς εσύ, δεν δικαιούσαι αποζημίωση. Γιατί ακόμη κι από τη θέση του συνοδηγού, ως ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου έχεις ευθύνη για τη ζημιά που θα προκαλέσει οποιοσδήποτε οδηγός με το αυτοκίνητό σου. Οπότε δεν θεωρείσαι "τρίτος".
Ποιος θεωρείται τρίτος στην ασφάλεια;
Στη γλώσσα της ασφάλειας, "τρίτος" θεωρείται οποιοσδήποτε εμπλέκεται σε ένα ατύχημα και δεν ευθύνεται για αυτό, με τις εξής προϋποθέσεις:
- δεν έχει σχέση με το συμβόλαιο ασφάλειας (ιδιοκτήτης αυτοκινήτου, ιδιοκτήτης συμβολαίου ή κύριος οδηγός)
- δεν βρίσκεται σε αυτοκίνητο το οποίο εν γνώσει του έχει κλαπεί ή εμπλέκεται σε εγκληματική πράξη
- δεν έχει συγγενική σχέση α' βαθμού με τον οδηγό ή ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου (γονείς, παιδιά, σύζυγος) -ωστόσο αν ο εμπλεκόμενος βρίσκεται σε θέση επιβάτη και τραυματιστεί, καλύπτεται κανονικά, ανεξάρτητα από τον βαθμό συγγένειας.
Κι εσύ; Μπορείς να οδηγήσεις το αυτοκίνητο άλλου ιδιοκτήτη;
Εννοείται. Αρκεί να έχεις το δίπλωμά σου μαζί. Τσέκαρε ότι το αυτοκίνητο έχει ασφάλεια, ότι πληροίς της προϋποθέσεις της και ότι ξέρεις πού βρίσκεται το συμβόλαιο –λογικά στο ντουλαπάκι, αλλά ποτέ δεν ξέρεις! Υπάρχει κάποιο κόλπο που πρέπει να ξέρεις για να μην βρεθείς εξ απροόπτου; Δουλεύουν τα παράθυρα; Η θέρμανση; Τι σημαίνουν τα λαμπάκια στο καντράν;
Αν τυχόν βρίσκεσαι σε άλλη χώρα, σιγουρέψου ότι ισχύει το δίπλωμά σου ή αν πρέπει να βγάλεις κάποια βεβαίωση. Και έλεγξε ότι ξέρεις τα βασικά για τους κανόνες κυκλοφορίας. Οδηγούν ανάποδα; Αφήνουν προτεραιότητα στις πλατείες; Έχουν όρια ταχύτητας; Έχουν κάποιο περίεργο νόμο που πρέπει να ξέρεις; Γιατί αν θέλεις να οδηγήσεις topless στην Ταϊλάνδη, απαγορεύεται. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα συναντήσεις εκεί έξω. Safety first.