Κλείσαμε σχεδόν 1 χρόνο περνώντας από κρίσιμο μήνα σε κρίσιμο μήνα, μπαινοβγαίνοντας από lockdown ή ημι-lockdown, πες το όπως θέλεις. Και η άνοιξη μας βρίσκει, πάλι, με περιορισμούς στις μετακινήσεις. Τελικά, όλο αυτό, πώς αποτυπώνεται στην κυκλοφορία στους δρόμους; Μειώθηκαν τα ατυχήματα και τα θύματα από ατυχήματα; Έκανε κανένα καλό η καραντίνα;
Πώς διαμορφώθηκαν οι ζημιές λόγω lockdown σύμφωνα με την Hellas Direct;
Τα νούμερα της Hellas Direct δείχνουν ότι τη χρονιά που πέρασε, συνολικά, επικράτησαν πάνω κάτω τα ίδια επίπεδα ζημιών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά- με μία μικρή μείωση. Ωστόσο, αν σπάσεις τη χρονιά που πέρασε σε κομμάτια και ζουμάρεις σε συγκεκριμένες περιόδους, θα δεις ότι, ναι, μειώθηκαν τα ατυχήματα και ναι, σώθηκαν ζωές που θα χάνονταν στους δρόμους.
Πρώτο lockdown: Μείωση ζημιών κατά 71%
Η μεγαλύτερη μείωση ζημιών καταγράφτηκε στο πρώτο lockdown, δηλαδή από τις 27 Μαρτίου του 2020 μέχρι τις 2 Μαΐου 2020.
Πάμε να πιάσουμε λίγο το κλίμα εκείνων των ημερών. Είχαν ήδη κλείσει σχολεία, κινηματογράφοι, μαγαζιά, μπαρ, από το πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου. Στις 27 του μήνα, ανακοινώθηκε καθολικό lockdown και έμαθες για πρώτη φορά ποιες μετακινήσεις σου πρέπει να θεωρούνται άσκοπες και ποιες είναι επιτρεπτές.
Ξεκίνησες τις online παραγγελίες. Απολύμανες με αντισηπτικό παπούτσια, τσάντες, κλειδιά, κινητά, τα πάντα. Έκανες Πάσχα στο μπαλκόνι. Σουαρέ στο μπάνιο σου. Κλείστηκες στο σπίτι σου και απορροφούσες καθημερινά πληροφορίες για τον αριθμό κρουσμάτων, την κατάσταση στην Ιταλία, την άμυνα του οργανισμού, την ιστορία των κορονοϊών, τα πάντα. Εσύ και εκατομμύρια άλλοι.
Έξω δεν κουνιόταν φύλλο. Ε, λοιπόν, αυτό αποτυπώθηκε και στα νούμερα: Οι ζημιές από σύγκρουση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellas Direct, μειώθηκαν κατά 71% κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown. Μία πρωτοφανής μείωση, σε σχέση με τα νούμερα που θα περιμέναμε, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, και ίσως ένα από τα ελάχιστα καλά που έφερε η καραντίνα, μαζί με την επίσης πρωτοφανή μείωση στην εκπομπή ρύπων στην ατμόσφαιρα, που σημειώθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο.
Χαλάρωση των μέτρων: Μείωση ζημιών κατά 9%
Μετά τις 4 Μαΐου ξεκίνησε η «σταδιακή άρση περιορισμών». Πρώτα άνοιξαν τα καταστήματα, μετά τα σχολεία, στις 25 Μαΐου επιτέλους άνοιξαν και τα καφέ και εστιατόρια, και στις 26 γιορτάσαμε και με χρονοκαθυστέρηση το Πάσχα και την Ανάσταση στις εκκλησίες μας, γιατί το πραγματικό Πάσχα ήμασταν κλεισμένοι – η πιο σουρεαλιστική χρονιά, by far.
Ήδη από την πρώτη μέρα της χαλάρωσης, άρχισαν να σκαρφαλώνουν τα νούμερα ζημιών στους δρόμους και να επανέρχονται στα κανονικά επίπεδα. Βασικά όλη την περίοδο, από τις 3 Μαΐου μέχρι και τις 6 Νοεμβρίου, η συχνότητα στις ζημιές έμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα με τις ζημιές του προηγούμενου έτους, με μία ελαφριά μείωση της τάξης 9%.
Παρότι, ο COVID-19 δεν είχε φύγει από τις ζωές μας, και κατά διαστήματα εφαρμόζονταν τοπικά lockdowns και έκτακτα μέτρα σε διάφορες περιοχές στην Ελλάδα, η κυκλοφορία επανήλθε στα κανονικά επίπεδα. Σίγουρα σε αυτό συνέβαλε το γεγονός ότι πολλοί ιδιοκτήτες ΙΧ προτίμησαν το προσωπικό τους μέσο αντί για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πάντως, η εξίσωση είναι γνωστή: όσο αυξάνονται τα οχήματα στους δρόμους, τόσο αυξάνονται τα λάθη, άρα και τα ατυχήματα. Το ίδιο δείχνουν και τα νούμερα για τις πιθανότητες να τρακάρεις σε διαφορετικές ώρες και μέρες της εβδομάδας.
Δεύτερο lockdown: Μείωση ζημιών κατά 44%
Στις 7 Νοεμβρίου ξεκίνησε το δεύτερο, και τελευταίο ελπίζουμε, lockdown και μέχρι τώρα τα στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση ζημιών είναι πολύ πιο περιορισμένη σε σχέση με το πρώτο lockdown. Άλλωστε, αυτή τη φορά, υπάρχει μία ποικιλία ως προς τα μέτρα. Για παράδειγμα, στην αρχή έμειναν ανοιχτά όλα τα σχολεία εκτός από τα Λύκεια. Αργότερα έκλεισαν και τα Λύκεια. Αντίστοιχα, ενόψει Χριστουγέννων και χειμερινών εκπτώσεων, άνοιξαν τα καταστήματα και τα κομμωτήρια. Μετά έκλεισαν. Μετά ξανάνοιξαν. Μετά ξαναέκλεισαν. Και πάει λέγοντας.
Επίσης, αυτή τη φορά δουλεύουν πολύ λιγότεροι από το σπίτι: 1,3 εκατ. ιδιωτικοί υπάλληλοι που εργάζονται σε εταιρίες και υπηρεσίες εξακολουθούν να πηγαίνουν καθημερινά στη δουλειά τους, σύμφωνα με το σύστημα της ΕΡΓΑΝΗ. Και πλέον υπάρχει μία πιο περιορισμένη ανοχή ως προς τα μέτρα. Μιλάμε για μία εντελώς διαφορετική ψυχολογία σε σχέση με αυτό που ζήσαμε τον Μάρτιο:
Τα αποτελέσματα τα βλέπεις και στους δρόμους. Σύμφωνα άλλωστε και με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, μία καθημερινή ημέρα του Φεβρουαρίου, η κυκλοφορία στους δρόμους ήταν αυξημένη κατά περίπου 50% σε σχέση με τον μέσο όρο της κινητικότητας του lockdown του Μαρτίου του 2020.
Ενώ, λοιπόν, στο πρώτο lockdown οι ζημιές από σύγκρουση μειώθηκαν κατά 71%, αυτή τη φορά, από τις 7 Νοεμβρίου μέχρι τις 7 Φεβρουαρίου 2021, οι ζημιές από σύγκρουση μειώθηκαν κατά 44% σε σχέση με το αναμενόμενο. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας, ειδικά το πρώτο δίμηνο του έτους, Ιανουάριο – Φεβρουάριο, ο αριθμός ζημιών ήταν ο υψηλότερος της τελευταίας τριετίας!
Περισσότερα αυτοκίνητα, λιγότερα νεύρα - το'χουμε;
Οπότε ναι, ο κορονοϊός έφερε για ένα σύντομο διάστημα μία μείωση στα ατυχήματα, όχι τόσο μεγάλη όσο θα περιμέναμε – και σίγουρα θα θέλαμε. Και είναι αναμενόμενο: όσο χαλαρώνουν τα μέτρα (ή η ανοχή στα μέτρα) θα βλέπουμε και μία αύξηση των ζημιών.
Ωστόσο, μην ξεχνάμε ότι οι παράγοντες επικινδυνότητας στον δρόμο είναι πολλοί και σύνθετοι. Σίγουρα ένας από αυτούς είναι το πλήθος οχημάτων στους δρόμους. Αλλά είναι και η τεχνολογία αυτοκινήτων, η κατάσταση των δρόμων, οι καιρικές συνθήκες, και βασικό και κύριο, η ψυχολογία των οδηγών. Όλοι ξέρουμε πού μπορεί να οδηγήσει η επιθετική οδήγηση. Ας βγάλουμε αυτόν τον παράγοντα από την εξίσωση κι ας το πάρουμε με άλλο μάτι. Αν ξεκινήσεις εσύ με θετική διάθεση, μπορεί να επηρεάσεις και τους υπόλοιπους γύρω σου. Η ψύχραιμη, ευγενική οδηγική συμπεριφορά είναι μεταδοτική!