Κάποτε ήταν μια μεγάλη διαδικασία το να καταθέσεις πινακίδες. Όπως κάποτε ανάβαμε φωτιές τρίβοντας πέτρες ή είχαμε ίντερνετ που έκανε εκείνο το φσσσστ μπόινγκ όταν συνδεόσουν και σε πετούσε έξω αν χτυπούσε το τηλέφωνο.
Ευτυχώς ο κόσμος – και το κράτος, απίστευτο; - εξελίσσεται. Κι έτσι - βοήθησε και η πανδημία κάπως, να τα λέμε κι αυτά - η πρόοδος ήρθε λίγο πιο γρήγορα κι αντί για τις ουρές στις εφορίες, και τις αντίστοιχες ντάνες με πινακίδες, η κατάθεση πινακίδων γίνεται εδώ και μερικούς μήνες ψηφιακά.
Θα είναι σαν να καταθέτεις τις πινακίδες σου, αλλά δεν θα τις καταθέτεις
Με δυο κουβέντες, ψηφιακή κατάθεση πινακίδων σημαίνει πως ενημερώνεις online στο gov.gr ότι «παροπλίζεις» το όχημά σου, ως εκ τούτου δεν το μετακινείς και δεν πληρώνεις και όσα χρήματα κανονικά θα έδινες για τη νόμιμη κυκλοφορία του.
Αλλά οι πινακίδες μένουν πάνω, αφού τις καταθέτεις μόνο ψηφιακά. Κι αν ξεχαστείς και κυκλοφορήσεις το – ακινητοποιημένο, θυμάσαι; - αυτοκίνητό σου, ή τη μηχανή σου, σε περιμένει ένα αξιοσέβαστο πρόστιμο. Τόσο αξιοσέβαστο που μάλλον δεν θα ξεχαστείς, ε;
Ψηφιακή ακινησία: Αναλυτικός οδηγός για να μην κάνεις λάθη
Σύμφωνα με τα στοιχεία, περίπου 140.000 ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν ήδη επιλέξει αυτόν τον χωρίς κόπο τρόπο για να «καταθέσουν τις πινακίδες τους». Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ωστόσο, έδωσε στη δημοσιότητα έναν οδηγό με ερωταπαντήσεις και διευκρινίσεις, για να λυθούν όποιες απορίες υπάρχουν.
Α, και για να υπενθυμίσει στους ξεχασιάρηδες που ίσως κινήσουν το ακινητοποιημένο όχημά τους, πως σε περίπτωση ελέγχου υπάρχει ένα προστιματάκι, εχμ, από 10.000 έως 30.000 ευρώ.
Πώς κάνω ψηφιακή ακινησία του οχήματός μου;
Μπαίνεις στην εφαρμογή myCar στο gov.gr με τους κωδικούς του Taxisnet.
Επιλέγεις την πινακίδα σου, βάζεις οδό, αριθμό και ΤΚ του σημείου όπου θα μείνει σταθμευμένο το όχημα (χώρος ιδιόκτητος, νοικιασμένος ή παραχωρημένος). Αν είσαι ο μοναδικός ιδιοκτήτης, με το που θα πάρεις αριθμό αίτησης το όχημα έχει μπει σε ψηφιακή ακινησία.
Είναι για όλων των ειδών τα οχήματα η ψηφιακή ακινησία;
Όχι, μόνο για επιβατικά ΙΧ και δίκυκλα για τα οποία ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Υπάρχει περίπτωση να μην γίνεται ψηφιακά η διαδικασία και να πρέπει να πάω στη ΔΟΥ;
Κι αν θέλω να ξανακινήσω το όχημά μου;
Κάνεις άρση της ψηφιακής ακινησίας. Η διαδικασία είναι ίδια, στο gov.gr, πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας, γίνεται online έλεγχος εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία και ώρα συμπλήρωσης της αίτησης και στη συνέχεια γίνεται η υποβολή του αιτήματος.
Και γιατί να μην είναι ασφαλισμένο; Στην Hellas Direct μπορείς να διαλέξεις ασφάλεια με ακρίβεια ημέρας, οπότε, λυμένο κι αυτό. Πάρε προσφορά και θα δεις!
Σημείωσε πως αν κάνεις ψηφιακή ακινησία, μόνο ψηφιακά γίνεται και η άρση της. Κι αντίστοιχα αν κάνεις κατάθεση πινακίδων σε ΔΟΥ, μόνο μέσω αυτής μπορείς να τις πάρεις πίσω. Mix and match διαδικασιών δεν παίζει.
Κι αν θέλω να ξανακινήσω το όχημα μόνο για λίγους μήνες;
Κάνεις ό,τι λέμε και από πάνω και επιλέγεις πληρωμή μηνιαίων τελών κυκλοφορίας ανάλογα με το πόσο θέλεις να βάλεις μπρος το αυτοκίνητο ή τη μηχανή σου.
Να θυμάσαι πως η άρση ακινησίας μπορεί να γίνει μόνο μία φορά ετησίως και πως όταν λήξει το διάστημα για το οποίο έχουν πληρωθεί τέλη θα πρέπει και πάλι το όχημα να γυρίσει στον δηλωμένο χώρο στάθμευσης.
Eάν πληρώσω αναλογικά τέλη κυκλοφορίας για 2 μήνες, για ποιους μήνες μπορεί να τεθεί το όχημά μου σε κίνηση;
Ακόμα και μία μέρα ενός μήνα μετρά ως ολόκληρος μήνας. Οπότε αν πχ ξαναβάλεις το αυτοκίνητό σου σε κίνηση 25 Σεπτεμβρίου και για δύο μήνες, θα μπορείς να το κινήσεις τον υπόλοιπο Σεπτέμβριο και ολόκληρο τον Οκτώβριο.
Εννοείται ότι δεν μπορεί να τεθεί όχημα σε κίνηση την 1/12/2021 για δύο μήνες, αφού πρόκειται για έναν μόνο μήνα. Για τον λόγο αυτό, αν σήμερα ζητηθεί η πληρωμή τελών για 2 μήνες, στο ειδοποιητήριο πληρωμής εμφανίζεται προθεσμία πληρωμής μέχρι 30/11/2021 για τον απλούστατο λόγο, ότι εάν πληρώσει την 1/12/2021 πρέπει να πληρώσει μόνο για έναν μήνα και όχι για δύο.
Κι αν θέλω να αλλάξω χώρο ακινησίας του οχήματος;
Κανένα πρόβλημα. Θα πρέπει να πάρεις προσωρινή άδεια κυκλοφορίας με πινακίδα «Μ». Με την πινακίδα «Μ» μπορείς να κυκλοφορήσεις το όχημά σου μέχρι 3 μέρες το χρόνο με πληρωμή ποσού τελών κυκλοφορίας 10 ευρώ/ημέρα για επιβατικό ΙΧ ή 3 ευρώ/ημέρα για δίκυκλο. Οι μέρες μπορούν να είναι 3 συνεχόμενες για μία φορά, ή για δύο φορές εντός του έτους 1 και 2 συνεχόμενες ή 2 συνεχόμενες και 1. Το δικαίωμα δεν μπορεί να χορηγηθεί και τρίτη φορά μέσα στο ίδιο έτος.
Αλλά πρόσεχε: Η πινακίδα «Μ», που χορηγείται ψηφιακά, ανεξάρτητα αν το όχημα έχει τεθεί σε ακινησία σε ΔΟΥ, είναι αποκλειστικά και μόνο για την παράδοσή του σε σημείο συλλογής οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής, για επισκευή και έλεγχο από ΚΤΕΟ ή για την αλλαγή του χώρου στον οποίο φυλάσσεται.
Αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος που είναι σε ψηφιακή ακινησία έχει πεθάνει;
Δεν μπορεί να γίνει άρση από τους κληρονόμους, θα πρέπει να απευθυνθούν στη ΔΟΥ του θανόντος.
Αν είμαι συνιδιοκτήτης οχήματος μπορώ να κάνω ψηφιακή ακινησία ή άρση της μόνος μου;
Όχι. Θα πρέπει να είναι σύμφωνοι όλοι οι συνιδιοκτήτες και στις δύο περιπτώσεις. Οι συνιδιοκτήτες ενημερώνονται μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης ή με e-mail εφόσον έχει δηλωθεί, και εφόσον συμφωνούν πρέπει να εγκρίνουν το αίτημα.
Αν – θαύμα!- το «ακινητοποιημένο» όχημα βρεθεί να κυκλοφορεί ή να έχει παρκάρει σε δημόσιο χώρο;
Η ακινησία αίρεται, προφανώς, και πληρώνεις – βγάλε σημειωματάριο- τέλη κυκλοφορίας, πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους και πρόστιμο 10.000 ευρώ. Κι αν το πάθημα δεν γίνει μάθημα και αυτό επαναληφθεί, τα 10.000 γίνονται 30.000 και χαιρετάς και το δίπλωμα. Ουπς.