Για κάποιο λόγο όταν κάποιος εμπλέκεται σε ένα ατύχημα στον δρόμο, όποιος κι αν είναι, ακόμα και για ένα απλό γρατζούνισμα σε προφυλακτήρες, γίνεται κι ένα σχόλιο για την ηλικία του. «Ε, είναι νέος, άπειρος και άμπαλος» ή «Ε, είναι μεγάλος, πιο αργός στις αντιδράσεις του». Πάντα κάπως φταίει η ηλικία, είτε από τη μία είτε από την άλλη πλευρά.
Τα επιχειρήματα δυνατά. Άλλωστε ο νέος είναι ωραίος αλλά και ο παλιός είναι αλλιώς. Κι ο καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει, ό,τι έχει μάθει από την εμπειρία του (ή και ό,τι τον βολεύει).
Πες μου την ηλικία σου να σου πω πόσο πιθανό είναι να τρακάρεις
Αλλά αν κάτι μπορεί να αποτυπώσει την πραγματικότητα με την ακρίβεια φωτογραφίας αυτή είναι η στατιστική. Κι εμείς ψάξαμε τα στοιχεία μας για το 2022 πριν βγάλουμε πόρισμα: Αυτοί ήταν οι πιο ζημιάρηδες οδηγοί της περασμένης χρονιάς.
Ηλικία οδηγού και «μπαμ»: Ο πρωταθλητής διατήρησε τον τίτλο του
Λέμε πάντα πως στα ατυχήματα δεν υπάρχει νικητής. Αλλά ψάχνουμε ποιες ηλικίες είναι πιθανότερο να έχουν ένα «μπαμ» στον δρόμο για να μας κάνει η χρήσιμη πληροφορία να είμαστε όλοι ακόμα πιο προσεκτικοί. Η ανάλυση των δεδομένων μας από το 2022 έδειξε πως την πρωτιά διατηρούν οι νεότεροι σε ηλικία οδηγοί, 20-30 ετών, με ποσοστό 19,3% και ακολουθούν οι 30-40 ετών με ποσοστό 13,4%.
Βαπόρι-αυτοκίνητο με άπειρο οδηγό, στα ύψη πάει το ποσοστό
Ενώ το 2021 είδαμε (και μας φάνηκε λογικό) οι νέοι οδηγοί 20 με 30 ετών να τρακάρουν κυρίως με μικρά ΙΧ 3,7μ – 4,1μ, το 2022 έχουμε ανατροπή: οι 20-30 τρακάρουν περισσότερο με μεγάλα ΙΧ, άνω των 4,7 μέτρων, σε ποσοστό 25% και το ίδιο και οι οδηγοί 30-40 ετών που επίσης τρακάρουν με τα άνω των 4,7 μέτρων με μεγαλύτερο ποσοστό – 16,6%.
Οι πιο παλιοί οδηγοί, ηλικίας άνω των 65 ετών, το 2022 δεν δείχνουν να έχουν κάποια σημαντική προτίμηση στο μέγεθος του ΙΧ σε σχέση με τα τρακαρίσματα, καθώς τρακάρουν σχεδόν με το ίδιο ποσοστό, γύρω στο 9%. Ελαφριά πρωτιά (κι εδώ!) για τα μεγάλα οχήματα άνω των 4,7 μέτρων, με ποσοστό 10%.
Παλιός ο στόλος, μεγάλες οι «φουρτούνες»
Σταθερή αξία στα τρακαρίσματα έχει ο μεγάλος σε ηλικία στόλος αυτοκίνητων στην Ελλάδα. Οι νέοι 20-30 ετών τρακάρουν περισσότερο με ΙΧ ηλικίας 11-15 ετών (με ποσοστό 23,9%) και το ίδιο και οι οδηγοί από 30 έως 40 ετών, που έχουν πρωτιά με ποσοστό 14,8% στα τρακαρίσματα με αυτοκίνητα ηλικίας 11-15 ετών. Οι πιο παλιοί ούτε εδώ δείχνουν κάπου να κλίνουν, με παρόμοια ποσοστά για τις διάφορες ηλικίες αυτοκινήτων (γύρω στο 11%), εκτός από τη πιθανότητα τρακαρίσματος με όχημα άνω των 15 ετών, όπου το ποσοστό πέφτει στο 8,6%.
Άντε πάλι το άχτι με τα παρκαρισμένα
Και όμως βρέθηκε αυτό που είναι κοινό σε όλους. Και νέους και παλιούς και έτσι και γιουβέτσι. Εξαίρεση καμία. Όλες οι ηλικίες οδηγών πρωτίστως τρακάρουν με παρκαρισμένα.
Οι νέοι οδηγοί 20-30 ετών εμπλέκονται σε τρακάρισμα με παρκαρισμένο με ποσοστό 37%, ενώ δεύτερο πιο συχνό είδος τρακαρίσματος για τους νέους είναι η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων με ποσοστό 24,2%. Σχεδόν το ίδιο συμβαίνει και με τους 30-40 ετών, που εμπλέκονται σε τρακάρισμα με παρκαρισμένο με ποσοστό 37,4%, ενώ ακολουθεί η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων με ποσοστό 22,6%.
Γενικά οι ηλικίες έως 60 ετών παίζουν σε αυτά τα ποσοστά πάνω κάτω και με αυτές τις δύο βασικές αιτίες ατυχημάτων. Από τα 60 και μετά η σύγκρουση με παρκαρισμένο παραμένει πρώτη αλλά δεύτερη έρχεται η κίνηση όπισθεν ή η αναστροφή.
Τι μάθαμε μέχρι τώρα
Πάμε στα πολύ σημαντικά: Να είναι το αποτέλεσμα του ατυχήματος μόνο τσαλακωμένες λαμαρίνες. Γρατζουνιές. Μικροπράγματα, δηλαδή, αυτά που δεν χρειάζεται καν να σε απασχολήσουν γιατί θα τα φροντίσει η ασφάλεια αυτοκινήτου σου. Αυτό είναι το πιο σημαντικό.
Όλα τα άλλα φτιάχνονται💙.