''CB 400'' ίσως την έχεις δει σαν ''Street tracker'', ''Scrambler'', ''Rat bike'', ''Brat'' και ''Bobber'' αλλά σίγουρα οι πιο πολλοί από εμάς την έχουμε αγαπήσει σαν ''Cafe racer''. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού τα χρόνια της εταιρίας (Honda Motor Co.) είναι παράλληλα με τις τάσεις και τις ανάγκες των δικυκλιστών για προσαρμοσμένη μετακίνηση στην εποχή τους.
Έτσι, λοιπόν, όταν η Honda ξεκίνησε την παραγωγή της στα τέλη του '40 και ειδικά με την εμπλοκή της ενεργά και με επιτυχία στους αγώνες στην δεκαετία του '50, ξεχώρισε για την αξιόπιστη και οικονομική φιλοσοφία, αλλά κυρίως για τη δύναμη των κατασκευών της (πάντα σε σύγκριση με τη Βρετανία και τις Η.Π.Α).
Αυτά από μόνα τους ήταν χαρακτηριστικά απαραίτητα για τον νεαρό Αμερικάνο που από τα 20's (έως σήμερα) απογύμνωνε και κατασκεύαζε ''Bobber" ή "Chopper'', ή τον μέσο Άγγλο στα 60's που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για αμάξι, αλλά έχει άποψη και μεράκι και θέλει να πηγαίνει από τη μια pub στην άλλη, γρήγορα και κοντράροντας τους ομόσταβλούς του πριν τελειώσει το τραγούδι στο ''juke-box'' –το λεγόμενο και ''record racing''.
Για να χαρτογραφήσουμε κάπως τα είδη και τις μεταμφιέσεις αυτής της μηχανής, θα πρέπει να αναφέρουμε λίγα πράγματα για τα πιο βασικά styles που την έχουμε δει, καθώς οι συνδυασμοί είναι ατέλειωτοι - σχεδόν όσοι και οι χρήστες της!
Street Tracker
Όταν η κανονικότητα επέστρεψε μετά τον β' παγκόσμιο πόλεμο, οι Αμερικάνοι συνέχισαν τη μόδα των αγωνιστικών ''flat trackers'' αλλά σε μία πιο χρηστική μορφή με φανάρια, τιμόνια τύπου ''fat bar'' για άνεση και πάντα με τη χαρακτηριστική ανασηκωμένη ουρά. Με λίγα λόγια, η μηχανή του ''Evil Canivel''.
Scrambler
Κυρίως στην Ευρώπη από το '30 αλλά και στην Αμερική το '50 με '60, οι συγκεκριμένες μηχανές ξεχωρίζουν για την ψηλά τοποθετημένη εξάτμιση, ακτινωτές ζάντες και ''on-off'' ελαστικά για αντοχή και κράτημα, αφού υιοθετεί εκτός δρόμου φιλοσοφία.
Σε αρκετές τέτοιες κατασκευές παρατηρούμε ανεστραμμένο πιρούνι ''upside-down'' σε συνδυασμό και εδώ με τιμόνι τύπου ''fat bar''.
Rat Bike
Οι συγκεκριμένου τύπου μηχανές σαν κοινό τους γνώρισμα έχουν την επιτηδευμένα σκουριασμένη, παλαιωμένη εικόνα, δημιουργώντας πάνω τους τεχνητή σκουριά ή αξιοποιώντας τη φυσική πατίνα του παλιού χρώματος.
Χρησιμοποιώντας συνηθέστερα στυλ όπως ''Brat'', ''Bobber'' και ''Cafe racer'' που θα αναφέρουμε παρακάτω, καταφέρνουν να τους προσθέτουν έναν μοναδικό χαρακτήρα, συνδυάζοντας τη δύναμη με την ωριμότητα. Φυσικά, ιδανικός υποψήφιος για αντίστοιχες κατασκευές είναι η υποφαινόμενη (CB 400).
Brat Style
Ίσως κατά την άποψή μας το πιο ταιριαστό στυλ για την CB 400 καθώς συνδυάζει ''cafe racer'' και ''bobber'' σε μία πιο απλή και αρκετά αξιόπιστη κατασκευή (χαρακτηριστικά της Honda), αλλά κυρίως διότι είναι ιαπωνικό επίτευγμα. Τέκνο του Go Takamine από το πρόσφατο παρελθόν (1998) έως και σήμερα, ξεχωρίζουν για τη σέλα τύπου ''skate'', την άνετη γεωμετρία και την αρκετά ''αθόρυβη'' εικόνα τους.
Bobber ή ''Bob Job''
Όπως αναφέραμε και παραπάνω. είναι ένα στυλ μηχανών που δημιουργήθηκε στην Αμερική στις δεκαετίες '20 με '30, υιοθετώντας, όπως ίσως σωστά μάντεψες, και αυτό χαρακτηριστικά αγωνιστικών προτύπων της εποχής. Χρησιμοποιώντας την αφαιρετική μέθοδο, τις απογύμνωναν από τα ''περιττά'' λόγω βάρους μέρη, όπως φτερά, μεγάλες εξατμίσεις και κόντεμα του ψαλιδιού. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πρόδρομος των ''Chopper''.
Μετά τον β' παγκόσμιο πόλεμο, το χρώμιο άρχισε να χρησιμοποιείται κατά κόρον σε αυτές τις ιδιοκατασκευές κάνοντάς τις μαζικά δημοφιλείς, σε τέτοιο βαθμό που οι αμερικανικές μηχανές της εποχής (Harley-Davinson, Excelsior, Indian) επηρέασαν την Ευρώπη, Αγγλία και Ιαπωνία (ναι, και η Honda) αρκετά έτσι ώστε με το πέρας των ετών αναπόφευκτα να δώσουν επίσημα στην παραγωγή αντίστοιχης φιλοσοφίας μηχανές.
Cafe Racer
Φημολογείται ότι το όνομα Cafe Racer ξεκίνησε σαν χλευασμός από τους οδηγούς βαρέων οχημάτων εκείνη την εποχή, οι οποίοι κατέκριναν τους νεαρούς αναβάτες που έτρεχαν στους δρόμους, λέγοντάς τους ότι είναι δρομείς της καφετέριας, και όχι δρομείς αγώνων.
Οι μηχανές αυτές είναι και μοιάζουν γρήγορες, είναι οικονομικές και συναντώνται έξω από μπυραρίες και καφετέριες στην Αγγλία το '50 κ το '60.
Ίσως να βρίσκεις ομοιότητες με το δικό σου δίκυκλο. Εξωτερικά ξεχωρίζουν για την χαμηλά τοποθετημένη τιμονοπλακα τύπου ''clip-on'' και τα αρκετά πίσω τοποθετημένα υποπόδια, ώστε να μπορεί ο χειριστής να σκύβει για καλύτερη αεροδυναμική και τέλος την χαρακτηριστικά ογκώδη καμπυλωτή ουρά ''bump stopper'' που διασφαλίζει την σταθερότητα του. Ιδανικός συνδυασμός για ''upside-down '' πιρούνι.
Αυτά που έχει καταφέρει η μικρή Honda CB 400
Παρότι η CB 400 χρησιμοποιήθηκε λιγότερο από την CB 750, ήταν εξίσου αγαπητή, κυρίως λόγο των συγκριτικά οικονομικών της χαρακτηριστικών. Και για να μην αρχίσουν σχολιασμοί από του νεότερους περί δεινοσαύρων, να θυμηθούμε ότι έως και σήμερα οι πρακτικές εξετάσεις υποψηφίων γίνονται με κάποιον αξιόπιστο Ιάπωνα (Honda, Suzuki, Yamaha).
Κάποτε τέσσερις κύλινδροι σε σειρά και άλλοτε δυο παράλληλοι, πάντοτε όμως ο 400ρης κινητήρας της HONDA ήταν και παραμένει αξιόπιστος και οικονομικός ως προς την συντήρηση (προβληματισμοί για χαμηλή κατανάλωση ήταν εκτός της εξίσωσης εκείνα τα χρόνια), και αρκετά δυνατός, παρά το γεγονός ότι έχει σταματήσει η παραγωγή του.
Και επειδή ο χαρακτηρισμός ''δυνατός'' μπορεί να ενοχλήσει τους απανταχού λάτρεις ομοειδών (σε αξιοπιστία και ιπποδύναμη) ιαπωνικών κατασκευών και θέλοντας να προλάβουμε μια αέναη μάχη πληκτρολογίου, είναι δόκιμο να τονίσουμε την ανωτερότητα που είχε ο συγκεκριμένος κινητήρας σε ροπή (28 νιουτόμετρα για τους παράλληλους - 33 ή 39 για αυτούς με διάταξη σε σειρά). Ακούς τη συγχορδία που ακούμε κι εμείς;
Τελικά, πάντως, η οικονομικά εύκολη απόκτηση σε συνάρτηση με την αξιοπιστία και την ισχύ της CB-400 κάνει σαφή τον λόγο γιατί τον οποίο η συγκεκριμένη μηχανή χαίρει τόσο μεγάλης απήχησης και έχει βρει εφαρμογή σε τόσες πολλές πλατφόρμες όλα αυτά τα χρόνια, δημιουργώντας την εντύπωση ενός μηχανικού συνόλου ικανού να υπάρχει στο χρονικό διηνεκές.
Σίγουρα, όμως, τίποτα από όλα αυτά που έχει καταφέρει η μικρή μας CB 400, δεν θα μπορούσαν να επιτευχθούν χωρίς την εγγύηση μιας πλήρους ασφάλισης μηχανής όμοιας με αυτήν που σου παρέχει η Hellas Direct για τη μηχανή σου!