Θα έχεις παρατηρήσει την τάση των τελευταίων ετών της αυτοκινητοβιομηχανίας να εκδίδει καινούρια μοντέλα ηλεκτροκίνητα στην προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και γενικά της οικολογικής ευαισθητοποίησης. Τι πραγματικά γίνεται όμως στις αντιπροσωπείες των μεγάλων εταιριών αυτοκινήτων που δεν παράγουν μόνο ηλεκτροκίνητα, όπως ας πούμε η Tesla; Πώς γίνεται η προώθησή τους;
Αυτές οι ερωτήσεις τριβέλιζαν πολλά στελέχη της Greenpeace, της παγκόσμιας μη κυβερνητικής οργάνωσης που μάχεται για την προστασία του περιβάλλοντος. Και αποφάσισαν να καταστρώσουν ένα σχέδιο για να τεστάρουν πώς προωθεί τα ηλεκτρικά της οχήματα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, αυτή της Volkswagen.
Οι μυστικοί αγοραστές της Greenpeace
Τι έκανε λοιπόν το παράρτημα της Greenpeace στη Γερμανία; (Ναι, μέσα στην έδρα τους). Οργάνωσε ένα σχέδιο όπου έβαλε 50 φαινομενικούς "αγοραστές" να επικοινωνήσουν με αντιπροσωπείες της Volkswagen.
Προετοίμασαν το προφίλ των εντεταλμένων μυστικών αγοραστών τους, έτσι ώστε να συνάδει με τις ανάγκες ενός πελάτη, ο οποίος πολύ άνετα θα χρησιμοποιούσε ηλεκτρικό αυτοκίνητο συγκεκριμένα το ID.3 της VW. Φρόντισαν να παρουσιάσουν τα σωστά χαρακτηριστικά: Καθημερινές διαδρομές όχι πάνω από 200 χιλιόμετρα, ιδιωτικό parking όπου θα μπορούσαν να φορτίζουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα budget αρκετό ώστε να μπορούν να το αγοράσουν (γύρω στα €35.000). Με λίγα λόγια, αυτοπροβλήθηκαν ως ιδανικοί αγοραστές ηλεκτροκίνητων.
Από εδώ, η "πέτρα του σκανδάλου" το περίφημο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Volkswagen, ID.3:
Η φάκα
Παρουσιάστηκαν, λοιπόν, οι πελάτες (οι εντεταλμένοι της Greenpeace) με το τέλειο προφίλ, ως αγοραστές ηλεκτροκίνητων. Οι μισοί από αυτούς προσποιήθηκαν ότι είναι πρόθυμοι για όλα τα είδη, ηλεκτρικά και συμβατικά, και έδωσαν την εντύπωση ότι είναι εντελώς ανοιχτοί σε προτάσεις. Οι υπόλοιποι μισοί μυστικοί αγοραστές δήλωσαν ουσιαστικά, ότι βρίσκονταν σε δίλημμα ανάμεσα στο ID.3, το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της VW, και το Golf 8, βενζινοκίνητο.
Και στις δύο περιπτώσεις δηλαδή, έδωσαν στους εκπροσώπους της αντιπροσωπείας την τέλεια πάσα για να προωθήσουν το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο.
Πόσοι αντιπρόσωποι προώθησαν το ID.3;
Και ενώ τους τα είχαν δώσει όλα στο πιάτο, μόνο 8 από τους αντιπροσώπους με τους οποίους επικοινώνησαν πρότειναν ευθαίως την αγορά του ΙD.3! Μάλιστα, σε 27 περιπτώσεις οι έμποροι της VW πρότειναν αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ειδικά στους αγοραστές οι οποίοι δεν ανέφεραν καθόλου την πιθανότητα σκέψης αγοράς ηλεκτροκίνητου.
Επιπλέον, οι μυστικοί αγοραστές στη συζήτηση που είχαν με τους εκπροσώπους της VW, έκαναν συγκεκριμένες ερωτήσεις, σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που η εταιρία είχε διαθέσιμα προς πώληση. Οι απαντήσεις των αντιπροσώπων ήταν απογοητευτικά ελλιπείς.
Οι "πράκτορες" της Greenpeace διαπίστωσαν ότι:
- Οι πωλητές δεν είχαν πλήρη απάντηση για το 48% των σχετικών με ηλεκτρικά αυτοκίνητα ερωτήσεων.
- Οι όροι πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων ήταν τελικά πολύ πιο επικερδείς για τους πωλητές έναντι των όρων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
- Όταν ξεκίνησαν οι πωλήσεις του νέου ηλεκτρικού μοντέλου, άλλαξε το μοντέλο προώθησης μέσω αντιπροσωπείας: Αντί να αγοράζουν το αυτοκίνητο για να το πουλήσουν μετά, οι έμποροι λειτουργούσαν ως πράκτορες πώλησης. Το ποσοστό προμήθειας για τα συμβατικά αυτοκίνητα ήταν 14%, ενώ για τα ηλεκτροκίνητα ήταν 6%.
- Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα δεν ήταν ποτέ ετοιμοπαράδοτα. Οπότε οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να περιμένουν μέρες για τη διαδικασία της παραγγελίας και της παραλαβής.
Παράλληλα, η Greenpeace κατηγορεί τη VW ότι πούλησε σε αντιπροσώπους της, αλλά και στον εαυτό της, 65.000 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα, ώστε να καταφέρει να μειώσει κατά €140 εκατ. το πρόστιμο εκπομπών που πρέπει να πληρώσει στην Ε.Ε. για το 2020, λόγω του αυξημένου μέσου όρου εκπομπών των μοντέλων της. Πράγμα που η VW αρνείται και υποστηρίζει ότι τα μοντέλα αυτά τα αγόρασε για να ενισχύσει τον στόλο οχημάτων που χρησιμοποιεί για test driving.
Η απάντηση της Volkswagen στην Greenpeace
Λίγες μέρες μετά την αποκάλυψη της Greenpeace (εδώ στα γερμανικά) ότι η VW δεν προωθεί όπως θα έπρεπε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στις 22 Δεκεμβρίου του 2020, ήρθε η απάντηση από την ίδια τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία:
"Καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν προωθεί τη μετάβαση προς τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα περισσότερο από τη Volkswagen. Το ύψος των επενδύσεων μόνο της VW στην ηλεκτροκίνηση, για την περίοδο 2020 και 2024 αγγίζει τα €11 δισ..", τόνισε.
Στην ίδια ανακοίνωση, πρόσθεσε ότι προωθούν το ηλεκτροκίνητο ID.3 και με το παραπάνω, χωρίς ωστόσο να αποκαλύψουν τα ποσοστά προμήθειας των αντιπροσώπων, για "λόγους ανταγωνισμού".
Πράγματι η VW έχει επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση, και σκοπεύει να επενδύσει ακόμη περισσότερα στο μέλλον. Μην ξεχνάμε ότι είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της QuantumScape, μίας από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις που προσπαθούν να αναπτύξουν μπαταρίες στερεάς κατάστασης, ένα gamechanger στον κλάδο, που θεωρείται ότι θα επιταχύνει δραματικά την ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πρόσφατα η QuantumScape ανακοίνωσε ότι οι νέες μπαταρίες της μπορούν να φορτιστούν μέχρι και το 80% της πλήρους ισχύος τους σε 15 λεπτά. Δηλαδή σχεδόν δύο φορές πιο γρήγορα σε σχέση με την μπαταρία του Tesla Model S:
H βεντέτα μεταξύ Greenpeace και Volkswagen
Η διένεξη μεταξύ της Greenpeace και της Volkswagen κρατάει από το 2011, όταν είχε ξεσπάσει άλλο ένα μεγάλο σκάνδαλο σχετικά με την εκπομπή ρύπων των αυτοκινήτων της VW. Οι ακτιβιστές της Greenpeace αποφάσισαν να κάνουν μια ολόκληρη καμπάνια για να αποκαλύψουν τις πολιτικές της VW σχετικά με την πώληση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και η καμπάνια ήταν δυνατή γιατί χρησιμοποίησαν την προωθητική καμπάνια της Volkswagen για το Golf, ενάντιά της.
Αυτό εδώ είναι το τρέιλερ για την προώθηση του Passat, το 2012, με θεματική Star Wars, όπως θα θυμάσαι. Είχε παίξει μάλιστα και στα halftime του αμερικανικού SuperBowl:
Και αυτή εδώ είναι η απάντηση-παρωδία της Greenpeace:
Τελικά πόσα ηλεκτροκίνητα έχει πουλήσει η Volkswagen;
Τα καλά νέα, πάντως, είναι ότι ανεξάρτητα από τα κίνητρα που είχαν, σύμφωνα τουλάχιστον με την έρευνα της Greenpeace, οι αντιπροσωπείες και οι έμποροι αυτοκινήτων, τα νούμερα δείχνουν πως, σε παγκόσμιο επίπεδο, το ενδιαφέρον για ηλεκτρικά μοντέλα της Volkswagen υπάρχει - σίγουρα παίζουν τον ρόλο τους σε αυτό και οι επιδοτήσεις της αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.
Σε αριθμούς λοιπόν, το 2020, η Volkswagen ανακοίνωσε ότι πούλησε 212.000 plug-in και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας μία αύξηση 158% σε σχέση με το περασμένο έτος. Και από αυτά, τα 134.000 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά (197% αύξηση σε σχέση με το 2019). Ειδικά το μοντέλο ID.3 κατέγραψε από τον Σεπτέμβριο που βγήκε στην αγορά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 56.500 πωλήσεις. Ακολουθεί το e-Golf με 41.300 πωλήσεις.
Αυτό που δεν μπορούμε να γνωρίζουμε είναι πώς θα διαμορφώνονταν αυτά τα νούμερα αν οι πωλητές που συνάντησαν οι ακτιβιστές της Greenpeace στη μυστική τους αποστολή μπορούσαν να απαντήσουν με ακρίβεια σε μία αρκετά σημαντική ερώτηση για έναν υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτου: Πόσα χιλιόμετρα μπορώ να διανύσω με το αυτοκίνητό μου αν το φορτίζω 12 ώρες;
Το λες και σημαντική πληροφορία, αν πρόκειται να δώσεις μέχρι και €35.000 για ένα αυτοκίνητο που για να λειτουργήσει πρέπει να μπει στην πρίζα!