Αχ, καλοκαιράκι. Όσοι ετοιμάζονται για διακοπές ανυπομονούν να αφήσουν πίσω τους τις μεγάλες πόλεις. Και όσοι θα μείνουν για οποιονδήποτε λόγο πίσω ανυπομονούν εξίσου να φύγουν οι πρώτοι. Γιατί ξαφνικά η πόλη -ειδικά η Αθήνα, αλλά όχι μόνο αυτή- μεταμορφώνεται.
Είναι η ησυχία, είναι που βρίσκεις να παρκάρεις με τη μία σχεδόν παντού, είναι που οι αποστάσεις εκμηδενίζονται γιατί για τη δουλειά σου δεν χρειάζεσαι πια μιάμιση ώρα αλλά μισή και στην επιστροφή για το σπίτι ακόμα λιγότερο. Είναι λίγο απ’ όλα.
Fast Track vs μποτιλιάρισμα
Κι αν υπήρχε τρόπος να γίνονταν τα πράγματα έτσι λίγο πιο εύκολα και τους υπόλοιπους μήνες; Αν ας πούμε μια μικρή αλλαγή σε κάτι, που το κάνουμε με έναν τρόπο απλώς γιατί «έτσι γινόταν», καλυτέρευε τις συνθήκες κυκλοφορίας για όλους μας;
Σαν βγεις στον πηγαιμό για οπουδήποτε, να έχεις υπομονή
Πιάνουμε το παράδειγμα του Κηφισού γιατί είναι ένας από τους μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους της Αθήνας, έχει μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο και δεν ξέρουμε κανέναν που να πέρασε έστω μία φορά και να μην είδε σε κάποιο ύψος ακινητοποιημένο/α όχημα/τα. Συνήθως από κάποιο μικροτρακάρισμα αλλά τελευταία και λόγω άδειου ντεπόζιτου- ας όψεται η τιμή της βενζίνης.
Φυσικά η συνέπεια είναι δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με την αρχική αιτία. Το μικροτρακάρισμα δημιουργεί μια καθόλου μικρή ουρά και καθόλου μικρές καθυστερήσεις. Δηλαδή, θα φάνε την πρώτη ταλαιπωρία οι άνθρωποι που εμπλέκονται στο μικροατύχημα. Αλλά οι επιπτώσεις είναι σαν ντόμινο. Γιατί το ακινητοποιημένο όχημα θα επιβαρύνει, καταλαμβάνοντας το οδόστρωμα, και όσους ακολουθούν.
Κι επειδή στην Hellas Direct μας αρέσει να μιλάμε με αριθμούς και στοιχεία, θα δούμε παρακάτω ποια είναι η επιβάρυνση που προκαλείται και πώς μπορεί να μετρηθεί.
Κηφισός, αυτός ο γνωστός – άγνωστος
Ξέρουμε πού αρχίζει, πού τελειώνει, πως διατρέχει ένα μεγάλο μέρος της Αθήνας. Τι δεν ξέρουμε και αξίζει να μάθουμε:
• Καθημερινά ακινητοποιούνται κατά μέσο όρο στον Κηφισό περίπου 4,5 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία της περιφέρειας Αττικής. Μπορούμε να συμπεράνουμε πως ο αριθμός αυτός δεν είναι σταθερός όλες τις ημέρες της εβδομάδας, καθημερινές και Σαββατοκύριακα, ωστόσο σίγουρα είναι πιο υψηλός τις ώρες αιχμής Δευτέρα με Παρασκευή.
• Τις ώρες αιχμής (08:00-10:00 & 15:00-17:00) έχουμε στον Κηφισό κατά μέσο όρο 16.000 οχήματα ανά ώρα.
• Εκτιμούμε πως κάθε μία από τις 4 ώρες αιχμής ακινητοποιείται τουλάχιστον ένα όχημα λόγω μικροατυχήματος. Και πρόκειται για συντηρητική εκτίμηση, μιας και ακόμα και σε ένα μικροατύχημα τα εμπλεκόμενα οχήματα είναι παραπάνω από ένα.
• Ο μέσος χρόνος αναμονής για τη Φροντίδα Ατυχήματος είναι 45 λεπτά με 1 ώρα.
• Η μέση καθυστέρηση λόγω κίνησης – ανεξαρτήτως άλλων συμβάντων, δηλαδή- τις ώρες αιχμής είναι περίπου 25 λεπτά.
Ας κάνουμε τους υπολογισμούς
Με 16.000 οχήματα ανά ώρα στον Κηφισό, τις ώρες αιχμής, θα υπολογίσουμε 32.000 «κολλημένους» ανθρώπους στον δρόμο, μιας και συνήθως στο κάθε όχημα δεν έχουμε μόνο οδηγό αλλά και συνοδηγό.
Όταν σημειωθεί ένα μικροτρακάρισμα, εκτός από την «αναμενόμενη» καθυστέρηση λόγω αυξημένης κίνησης, οι άνθρωποι μέσα στα αυτοκίνητα μπορεί να μείνουν κολλημένοι στην κίνηση για έως 40 λεπτά επιπλέον. Αυτό μέχρι να φτάσει η Φροντίδα Ατυχήματος για την καταγραφή του περιστατικού, ούτως ώστε να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και να μπορέσουν τα οχήματα να απομακρυνθούν.
Αν λάβουμε υπόψη τον κατώτερο μισθό (στα 613 ευρώ), μπορούμε να υπολογίσουμε πως για κάθε άνθρωπο που μένει κολλημένος στον Κηφισό, το εργατικό κόστος είναι 0,85 ευρώ ανά ώρα. Για τα 40 λεπτά- της επιπλέον καθυστέρησης, που λέγαμε- είναι 0,56 ευρώ.
Το ποσό αυτό επί 32.000 ανθρώπους που κολλάνε στην κίνηση και επί τέσσερις ώρες (τις ώρες αιχμής) μας κάνει σύνολο 71.680 ευρώ που χάνονται κάθε μέρα στον Κηφισό.
Η «λυπητερή» των καυσίμων
Αν τώρα στην εξίσωση βάλουμε και το θέμα των καυσίμων, τα πράγματα έχουν ως εξής: Η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά 40-60% όταν είμαστε κολλημένοι στην κίνηση. Προσδιορίζοντας στα 8 λίτρα ανά χιλιόμετρο τη μέση κατανάλωση ενός οχήματος σε μποτιλιάρισμα, τότε συνολικά η κατανάλωση αυξάνεται κατά περίπου 3,2 με 4,8 λίτρα ανά αυτοκίνητο ανά ώρα.
«Μεταφράζοντας» σε ευρώ την παραπάνω επιπλέον κατανάλωση, υπολογίζουμε το συνολικό κόστος για 64.000 οχήματα με την τιμή της βενζίνης στα 2,3 ευρώ: Τα επιπλέον 40 λεπτά κοστίζουν από 314.026 έως 471.040 ευρώ!
Το περιβαλλοντικό κόστος
Εκτός από το άμεσο κόστος, αυτό που θα δούμε στην τσέπη μας, δηλαδή, καθώς το ντεπόζιτο αδειάζει με το σταμάτα – ξεκίνα, υπάρχει και το πολύ σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος. Εάν υποθέσουμε πως 1 λίτρο βενζίνης παράγει περίπου 2,3 κιλά Co2, η επιπλέον 40λεπτη καθυστέρηση στον Κηφισό σημαίνει επιπλέον 314 με 471 τόνους διοξειδίου του άνθρακα!
Εάν τώρα υποθέσουμε πως αντί για τα 40 επιπλέον λεπτά της καθυστέρησης λόγω κάποιου μικροτροχαίου, τα εμπλεκόμενα αυτοκίνητα μπορούν να απομακρυνθούν από το σημείο μέσα σε 10 λεπτά, η επιβάρυνση μειώνεται στο ¼. Καθόλου άσχημα.
Καθόλου άσχημα επίσης αν σου συμβεί μια τέτοια αναποδιά στον δρόμο να μη χάσεις τη μέρα σου, να μη νιώσεις το πρόγραμμά σου να διαλύεται. Αλλά με ηρεμία να μπορείς να συνεχίσεις τον δρόμο σου, ενώ η ασφαλιστική σου κάνει τη δουλειά της. Ναι; Ναι.
Fast Track vs μποτιλιάρισμα σημειώσατε 1
Κι εδώ μπαίνουμε εμείς με τη δική μας πρόταση.
Τι θέλουμε: Να δούμε ένα βήμα πέρα από το «αφού έτσι γίνεται».
Τι δεν θέλουμε: Περιττές καθυστερήσεις και ταλαιπωρία που μπορούσε να αποφευχθεί.
Τι προτείνουμε: Τηλεφωνική καταγραφή ζημιάς και Fast Track! Που σημαίνει, στο μικροτρακάρισμα παίρνεις τηλέφωνο στη Γραμμή Ζημιών της Hellas Direct στο 212 2229900. Δηλώνεις τις απαραίτητες πληροφορίες. Βγάζεις συγκεκριμένες φωτογραφίες, με την καθοδήγηση της ομάδας μας- μην ανησυχείς! Τα στέλνεις σε μας και έφυγες. Έφυγες! Το 2021 η διαδικασία αυτή είχε μέση διάρκεια τα μόλις 6 λεπτά. Με το που κλείνουμε το τηλέφωνο σου στέλνουμε πίσω σε email όλη τη δήλωση του ατυχήματος που μόλις έκανες κι ένα sms με τον αριθμό ζημιάς για να ξέρεις τα πάντα. Εντάξει, θα υπολογίσουμε και λίγη παραπάνω ώρα που θα σου πάρει να εξηγείς στον άλλο/στην άλλη οδηγό- που δεν έχει Hellas Direct- γιατί εσύ φεύγεις κι εκείνος/η πρέπει να κάτσει να περιμένει.
Κι αν τα πράγματα είναι ξεκάθαρα για μας- μια μικρή απροσεξία και χτύπημα από πίσω, πχ- δεν θα σε ταλαιπωρήσουμε με τίποτα διαδικαστικό. Όσο εμείς θα διεκπεραιώνουμε τα τυπικά, εσύ θα φεύγεις ήδη για το συνεργείο.
Γιατί; Γιατί έτσι (θα έπρεπε να) γίνεται!
Πού στηριζόμαστε; Στο ότι η πλειονότητα των ζημιών είναι τέτοια μικροτρακαρίσματα. Περιστατικά δηλαδή που είναι απλά, εύκολα στη διαχείριση, σε συνθήκες συχνά πολύ ξεκάθαρες. Που δεν υπάρχει λόγος να σε καθηλώσουν στον δρόμο για ώρες- ούτε να επιβαρύνουν το μποτιλιάρισμα.
Γιατί επιμένουμε; Γιατί όσα θα κάνεις είναι ακριβώς όσα θα έκανε και ο εξωτερικός συνεργάτης της Φροντίδας Ατυχήματος- απλώς 40 λεπτά μετά. Τις ίδιες πληροφορίες θα καταγράψει και τις ίδιες φωτογραφίες θα βγάλει. Δεν είναι πραγματογνώμονας για να αποφανθεί ποιος φταίει. Μόνο καταγράφει και στέλνει. Ε αυτό σου προτείνουμε να το κάνεις εσύ και να φύγεις στο 10λεπτο!
Γίνεται; Γίνεται! Το έκαναν πέρσι 7 στους 10 οδηγούς που είχαν ένα τέτοιο μικροτρακάρισμα και δεν χρειάστηκαν καν γερανό. Και έφυγαν μέσα σε λίγα λεπτά. Και αποζημιώθηκαν κανονικά.
Τι θέλουμε και τι μπορούμε
Οπότε, να εξαλείψουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αθήνα, δεν μπορούμε. Αλλά να κάνουμε την κατάσταση λίγο καλύτερη, ναι, μπορούμε. Λέμε ναι στη διαχείριση ζημιάς που δεν αφήνει τους εμπλεκόμενους οδηγούς να περιμένουν στον δρόμο και δεν καθυστερεί και όλους εκείνους που ακολουθούν. Και το κάνουμε ήδη!