Σίγουρα από τις μεγαλύτερες έννοιες των ανθρώπων είναι εάν θα υπάρχει δουλειά και εισόδημα τον άλλον μήνα, εάν θα περικοπεί κι άλλο η σύνταξη ή αν θα μας βρει κανένα πρόβλημα υγείας. Αυτοί και μερικοί ακόμη παράγοντες έχουν τη μεγαλύτερη προφανή επίδραση στο πόσο γεμάτη ή άδεια είναι η τσέπη του καθενός. Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες άλλες πιο έμμεσες-ύπουλες αιτίες που μπορούν να ροκανίσουν ή να φουσκώσουν μία τσέπη. Ναι, ακόμη και ένα φρακαρισμένο πλοίο στην άλλη άκρη του κόσμου μπορεί να επηρεάσει την οικονομική σου κατάσταση. Παρακάτω θα μάθεις το πώς και το γιατί.
Το μεγαλύτερο ναυτιλιακό μποτιλιάρισμα στην ιστορία
Η παραπάνω φωτογραφία, που κάνει εδώ και μέρες τον γύρο του κόσμου, τραβήχτηκε από την Τζούλιαν Κόνα, μηχανικό του εμπορικού ναυτικού, καθώς η ίδια και το πλοίο στο οποίο εργάζεται έχει αποκλειστεί μαζί με εκατοντάδες άλλα πλοία που δεν μπορούν να διασχίσουν τη διώρυγα του Σουέζ λόγω του φρακαρισμένου γιγάντιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Πιθανολογείται ότι, ίσως το μεγαλύτερο ναυτιλιακό μποτιλιάρισμα στην ιστορία, προέκυψε λόγω των δυνατών ανέμων στο πέρασμα αλλά και των ρηχών νερών στην περιοχή. Από τις 23 Μαρτίου λοιπόν προσπαθούν εντατικά να ξεμπλοκάρουν τη διέλευση, καθώς οι επιπτώσεις κάθε ώρας και μέρας, που τα πλοία παραμένουν κολλημένα, είναι τεράστιες. Τελικά τα κατάφεραν!
Οι επιπτώσεις του μπλοκαρίσματος της διώρυγας του Σουέζ
Σύμφωνα με τη διαχειρίστρια υπηρεσία του Σουέζ, κάθε χρόνο περνούν από τη λωρίδα 19.000 πλοία. Έτσι συντομεύουν τον χρόνο διαδρομής ανάμεσα στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Μεσόγειο. Κατά μέσο όρο 50 εμπορικά την ημέρα, τα οποία μεταφέρουν ένα εκατομμύριο τόνους εμπορευμάτων. Πολλά από αυτά τα εμπορεύματα είναι ηλεκτρονικά και εξαρτήματα κινητήρων που προορίζονται για αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οπότε απ' ότι φαίνεται, θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην παραγωγή και την παράδοση. Το ναυτιλιακό περιοδικό Lloyd's List αναφέρει πως το κόστος που αποφέρει η διέλευση των πλοίων καθημερινά από την περιοχή υπολογίζεται σε 5,1 και 4,5 δισ. δολάρια με κατεύθυνση προς τα δυτικά και τα ανατολικά αντίστοιχα. Όπως καταλαβαίνεις, κάθε λεπτό που περνάει κάποιοι τραβάνε τα μαλλιά τους.
Αυτό που μας απασχολεί όμως είναι να μη χρειαστεί να τα τραβήξουμε κι εμείς. Το γεγονός ότι αρκετά τάνκερ, γεμάτα με αργό πετρέλαιο, σχεδόν μία βδομάδα έχουν ακινητοποιηθεί, ίσως οδηγήσει σε αύξηση του κόστους των καυσίμων, που δυστυχώς θα επηρεάσουν κι εσένα, ανάλογα με το πόσα λίτρα ξοδεύεις. Και γι'αυτό τον λόγο λοιπόν, πρέπει να βιαστούν!
Οι προσπάθειες για αποκόλληση του μπλοκαρισμένου πλοίου
Τη λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα προσπάθησαν να δώσουν και μερικοί υπέργλυκοι μπόμπιρες, με ευφάνταστες ιδέες που παρουσιάζονται από το CNN στο παρακάτω βίντεο. Κάποιος πρότεινε να φέρουν έναν γορίλα για να το μετακινήσει, άλλος πρότεινε να το σηκώσουν 1 εκατομμύριο εθελοντές ή ίσως να τα καταφέρουν και 20 ελικόπτερα.
Τελικά η αποκόλληση του οχήματος ανατέθηκε σε εταιρία που εστιάζει τις προσπάθειές της στην απομάκρυνση μεγάλων ποσοτήτων άμμου από την πλώρη του ακινητοποιημένου πλοίου.
Άλλα γεγονότα που έχουν επηρεάσει στο παρελθόν τις τιμές του πετρελαίου
Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα γεγονός στην άλλη άκρη του κόσμου μπορεί να τραβήξει την τιμή του πετρελαίου είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω. Για την ακρίβεια, αυτό γινόταν και θα γίνεται για πάντα, γι'αυτό καλό είναι να γνωρίζουμε λίγα πράγματα για τους κανόνες του παιχνιδιού, ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι.
Προσφορά και ζήτηση
Ο πρώτος και βασικότερος κανόνας που επηρεάζει την τιμή του πετρελαίου και των καυσίμων είναι η προσφορά και η ζήτηση. Ένα ξεκάθαρο παράδειγμα αποτελεί η κρίση του κορονοιού, που μας έκλεισε όλους μέσα λόγω καραντίνας, άρα χωρίς μετακινήσεις δεν υπήρχε και ζήτηση για καύσιμα, άρα έμεναν απούλητα-αχρησιμοποίητα τεράστια αποθέματα, άρα η τιμή αυτών έπεσε σε ιστορικά χαμηλά. Από την άλλη, ένα παράδειγμα που τράβηξε τις τιμές προς τα πάνω ήταν η μεγάλη οικονομική ανάπτυξη της Κίνας και της Ινδίας που οδήγησε εκατομμύρια ανθρώπους να αποκτήσουν την οικονομική δυνατότητα για να αγοράσουν αυτοκίνητα, άρα να λειτουργήσουν ακατάπαυστα τα εργοστάσια ώστε να παραχθούν και φυσικά να χρειάζονται και εκατομμύρια τόνους καυσίμων για να τα λειτουργήσουν.
Γεωπολιτικές συγκρούσεις και η επίδρασή τους στις τιμές
Αμερική, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Καναδάς και Κίνα είναι μερικές από τις χώρες με τη μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου. Οτιδήποτε σημαντικό συμβαίνει στις χώρες αυτές, αλλά και στις μεταξύ τους σχέσεις, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά και τις τιμές του πετρελαίου. Για παράδειγμα, οι επιθέσεις με drones σε δύο μεγάλες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στη Σαουδική Αραβία το 2019 οδήγησε σε αύξηση των τιμών, όπως επίσης ο εμφύλιος στη Λιβύη ή το εμπάργκο προμήθειας πετρελαίου από το Ιράν. Αντιθέτως, η τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου και ο πόλεμος στο Αφγανιστάν παρέσυραν την τιμή του πετρελαίου προς τα κάτω.
Τι μπορείς να ελέγξεις και τι όχι
Μετά από τα παραπάνω, μπορεί να μην έγινες ειδικός στις διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου και των καυσίμων, αλλά τουλάχιστον την επόμενη φορά που θα ακούσεις για κάποιο σημαντικό γεγονός σε κάποιο μακρινό μέρος του πλανήτη, θα μπορέσεις με απλούς συσχετισμούς να καταλάβεις εάν θα σε επηρεάσει στην καθημερινότητα.
Το ότι θα ξέρεις ή θα καταλαβαίνεις γιατί συμβαίνει, δεν σημαίνει δυστυχώς και ότι μπορείς να το ελέγξεις. Όσο η καραντίνα θα υποχωρεί και θα αρχίσουμε και πάλι να κυκλοφορούμε, αναμένεται να ανέβει και πάλι η τιμή των καυσίμων και συνεπώς να μειωθεί η οικονομική σου δυνατότητα. Από την άλλη, ευτυχώς, υπάρχουν και ορισμένα πράγματα που μπορείς να ελέγξεις και να σε ελαφρύνουν οικονομικά και ένα από αυτά είναι η ασφάλεια του αυτοκινήτου σου. Μπες λοιπόν στο site της Hellas Direct και διάλεξε τις καλύψεις που επιθυμείς στην οικονομικότερη τιμή!