Οδηγείς το αυτοκίνητό σου και κάπου εκεί αναπολείς για τις εποχές που ήσουν 16-17 και ήθελες να βολτάρεις με τους φίλους σου αργά το βράδυ -οι γονείς σου δεν σε άφηναν όμως. Κάπου εκεί έκανες τον πατέρα σου να μετανιώσει που σου έμαθε από νωρίς να οδηγείς. Γιατί όχι μόνο παράκουσες το αυστηρό του «όχι», αλλά του πήρες κρυφά το αυτοκίνητο, μάζεψες όλο το παρεάκι και βγήκατε τσάρκα στην παραδίπλα περιοχή. Και όλα πήγαιναν καλά, μέχρι που γυρνώντας σπίτι αντιμετώπισες την οργή της Ελληνίδας μάνας και μια τιμωρία όλη δική σου.
Κάπως έτσι έναν χρόνο μετά απέκτησες το δίπλωμά σου και μπορούσες πια να κυκλοφορείς ελεύθερα! Βέβαια, τώρα όλα αυτά σου φαίνονται αστεία, αλλά μόνο εσύ ξέρεις πώς έτρεμε το φυλλοκάρδι σου όταν έβαλες μπροστά την μηχανή εκείνο το βράδυ -αλλά και όταν έφαγες την ξανάστροφη παντοφλιά από το πασούμι της μαμάς!
Και όλες αυτές τις αναμνήσεις σου τις ξύπνησε η εκφωνήτρια των ειδήσεων στο ραδιόφωνο, που κάτι ανέφερε για δίπλωμα οδήγησης από τα 17. «Αποκλείεται, θα παράκουσα μωρέ» σκέφτηκες. Όχι δεν παράκουσες, σωστά τα είπε η κυρία! Επειδή και εμάς μας εξέπληξε όλο αυτό, ερχόμαστε να σου επιβεβαιώσουμε την είδηση και να σου αναλύσουμε με λεπτομέρειες τι προβλέπει το καινούργιο νομοσχέδιο.
«Οδηγώντας με Ασφάλεια»: το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Με βάση το παραπάνω λοιπόν, θα ξεκινήσει να ισχύει η οδήγηση από τα 17. Πώς όμως; Αφού οι υποψήφιοι νέοι οδηγοί περάσουν από θεωρητική αλλά και πρακτική εξέταση και μόλις λάβουν την βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης (γιατί η οριστική άδεια θα τους χορηγείται στα 18), θα μπορούν να προχωρήσουν σε χρήση του αυτοκινήτου, που θα είναι εφικτή μόνο με την παρουσία συνοδού. Ο συνοδός θα πρέπει να είναι τουλάχιστον στο 30ο έτος της ηλικίας του, να έχει το δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και να μην έχει λάβει κανέναν βαθμό ποινή στο σύστημα πόντων. Τέλος, ο νέος οδηγός οφείλει να προχωρήσει σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη, για να κυκλοφορεί νόμιμα.
Κεφάλαιο εξέταση και εξεταστής
Η εξέταση για τους υποψηφίους περιλαμβάνει την πορεία σε πρώτη φάση, ενώ σε δεύτερη την απόδειξη των οδηγικών τους ικανοτήτων, όπως και της οδηγικής τους συμπεριφοράς- στα οποία θα μπορούν να εξεταστούν μόνο εφόσον έχουν περάσει επιτυχώς από το πρώτο στάδιο. Αν ωστόσο κάποιος "κοπεί" στο δεύτερο -ενώ έχει περάσει από το πρώτο- θα πρέπει να επανεξεταστεί υποχρεωτικά και στα δύο. Ο υποψήφιος εξεταζόμενος θα έχει την δυνατότητα να προγραμματίσει τα δυο στάδια της εξέτασης την ίδια μέρα.
Ώς προς την διαδικασία της εξέτασης, ο εξεταστής δεν θα βρίσκεται εντός του αυτοκινήτου όπως επίσης μόνοι τους στο δίκυκλο θα είναι και όσοι θέλουν να λάβουν άδεια οδήγησης μοτοσικλέτας. Τα οχήματα που θα χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και στις εξετάσεις θα πρέπει να διαθέτουν διαδικτυακή σύνδεση µε το Κέντρο Ελέγχου του Yπουργείου και κάμερα µε μικρόφωνο.
Και τώρα θα αναρωτιέσαι γιατί όλες αυτές οι αλλαγές βρε αδερφέ; Το "λάδωμα" το έχει πάρει το αυτί σου; Και δεν εννοούμε αυτό που κάνεις στα παϊδάκια πριν τα βάλεις στην ψησταριά. Τα τελευταία χρόνια, η αμοιβή των εξεταστών είχε απασχολήσει πολύ και έτσι αποφασίστηκε αυτό να αλλάξει με το νέο νομοσχέδιο. Το ζεύγος εξεταζόμενου-εξεταστή θα προκύπτει πριν από την εξέταση κάθε σταδίου με ηλεκτρονική κλήρωση.
Τόσο η θεωρητική όσο και η πρακτική εξέταση των υποψηφίων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο, θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων και το υλικό µεταφορτώνεται την ημέρα της εξέτασης. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης προβλέπεται να απενεργοποιούνται κινητά και κάθε άλλη ηλεκτρονική συσκευή.
Το υλικό θα περιέχει:
- Τον χώρο που θα λαμβάνουν χώρα οι θεωρητικές εξετάσεις όπου θα απεικονίζονται όλοι οι συµµετέχοντες στη διαδικασία.
- Το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήµατος όπου οφείλουν να απεικονίζονται όλοι οι συµµετέχοντες.
- Το εξωτερικό του οχήµατος όπου φαίνεται το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται
Χωρίς το υλικό αυτό η εξέταση θα θεωρείται άκυρη.
Κεφάλαιο εξέταστρα και άδεια οδήγησης
Επιπλέον, θα παρατηρηθεί και μια αύξηση στα εξέταστρα για τη θεωρητική και πρακτική εξέταση. Από €10 που είναι σήμερα, θα ανέλθει στα €15, µε το 1/3 του ποσού να αποδίδεται στις περιφέρειες ώστε να διατεθεί για τον παραπάνω σκοπό.
Και αφού με το καλό η αγχωτική διαδικασία των εξετάσεων τελειώσει επιτυχώς, θα χρειαστούν κάποιες ημέρες προκειμένου να εξεταστεί όλο το υλικό και να λάβει ο οδηγός την άδεια οδήγησής του. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι το διάστημα αυτό θα είναι έως και 5 ημέρες.
Και από πρόστιμα και ποινές… πόσο θα πάει το μαλλί;
Και επειδή το λάδωμα, είναι μια παράδοση που δύσκολα κανείς θα ξεχάσει, προσοχή! Γιατί όποιος επιχειρήσει να προχωρήσει σε αυτό θα έχει συνέπειες -τόσο για τους εκπαιδευτές και τους εξεταστές όσο και για τους υποψηφίους- οι οποίες προβλέπεται να είναι τόσο χρηματικές - όσο και άλλου είδους, όπως π.χ. οριστική αφαίρεση της άδειας ή απαγόρευση συμμετοχής σε εξετάσεις έως και τρία χρόνια. Μάλιστα, ως προς το χρηματικό πρόστιμο υπολογίζεται ότι για εξεταστές και εκπαιδευτές κάθε «λάθος κίνηση» θα ανέρχεται έως τις €2000, για τις σχολές οδηγών τις €6000, ενώ για τον υποψήφιο τα €1000. Στην περίπτωση που κάποιος αποφασίσει να μην μάθει από τα λάθη του, τα παραπάνω πρόστιμα είναι δυνατόν να τριπλασιαστούν.
Το σχέδιο αυτό δεν έχει ακόμη περάσει από την Βουλή, ωστόσο είναι κάτι που έρχεται πολύ σύντομα και ελπίζουμε να αλλάξει κατά πολύ τα πράγματα. Δεν ξέρουμε για εσένα, αλλά εμάς μας αρέσει να κάνουμε αυτοκινητάδες ξέροντας ότι και οι υπόλοιποι που είναι γύρω μας γνωρίζουνε τον Κ.Ο.Κ. και προτιμούν την αμυντική οδήγηση. Παρόλα αυτά και μέχρι να έρθει, αν θέλεις μπορείς να ενημερωθείς ακόμη περισσότερο για τον κόσμο της οδήγησης τσεκάροντας τι να μην κάνεις για να γλιτώσεις το πρόστιμο όσον αφορά την κατάθεση πινακίδων online. Επίσης, έφαγες κλήση; Τσέκαρε τα μηνύματα στο κινητό σου!