Μπορεί να διάβασες τα παραπάνω και να είπες «ε, καλά εντάξει, κάθε τρεις και λίγο τα ίδια, αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας και τέλος η παράταση και ώχου άσε μας κι εσύ». Έχεις δίκιο, τα έχεις ακούσει χίλιες φορές. Έτσι είναι η ζωή (στην Ελλαδα σίγουρα, τέλος πάντων, για αλλού δεν ξέρω). Αλλά περίμενε λίγο.
Τέλη κυκλοφορίας: Τι αλλάζει από το τέλος του 2024
Τέλος του 2024 λοιπόν, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, θα λάβουμε τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας 2025. Ως εδώ καλά, no news. Η προθεσμία της πληρωμής τους θα λήξει στις 31 Δεκεμβρίου - σε ακούω ως εδώ που λες «κααααλάαααα και μετά παράταση» και γελάς.
Όμως, η συζήτηση για «εξορθολογισμό» των τελών κυκλοφορίας έχει ήδη αρχίσει. Τι εννοεί βέβαια ο καθένας με τον «εξορθολογισμό» είναι άλλο θέμα. Κάποιος θα μπορούσε να εννοεί να προσαρμοστούν τα ποσά στα σημερινά οικονομικά δεδομένα, δεν κυκλοφορούμε τα πιο γερασμένα οχήματα στην ΕΕ γιατί μας αρέσει, αλλά γιατί δεν μπορούμε αλλιώς. Το υπουργείο, από την άλλη, εννοούσε να μη χρειάζεται πια παράταση και τα πρόστιμα για όσους πληρώνουν εκπρόθεσμα να γίνουν αναλογικά.
Και βρήκε τη λύση του κλιμακωτού προστίμου, που σημαίνει πως ναι, θα πληρώνεις πρόστιμο αν καταβάλεις τα τέλη εκπρόθεσμα, αλλά, όχι, δεν θα είναι ίσο με τα τέλη. Όχι από την αρχή, τουλάχιστον.
Τέλη κυκλοφορίας: Αγάπη μου, συρρίκνωσα το πρόστιμο (αλλά μόνο για 2μήνες)
Τι είχαμε; Δίμηνη παράταση στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Τι θα έχουμε; Καμία παράταση, θα καταργηθεί, αμέ. Όταν λέμε 31 Δεκεμβρίου τελευταία ημερομηνία εμπρόθεσμης πληρωμής, θα το εννοούμε - έτσι λέει το νομοσχέδιο.
Κι αν η ημερομηνία περάσει, το πρόστιμο θα μεγαλώνει αναλογικά και σε κάθε περίπτωση δεν θα μπορεί να είναι κάτω από 30 ευρώ. Πώς θα διαμορφώνεται; Εδώ:
- 25% επί των τελών κυκλοφορίας, αν πληρωθεί μέσα στον Ιανουάριο
- 50% επί των τελών κυκλοφορίας, αν πληρωθεί μέσα στον Φεβρουάριο
- 100% αν τα τέλη πληρωθούν μετά το τέλος Φεβρουαρίου
Δηλαδή, όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν, αν μας ρωτάς. Με δύο μήνες διαφορά.
Πώς και κάθε πότε θα γίνονται οι έλεγχοι
Ούτε ένας ούτε δύο. Εννέα φορείς ενεργοποιούνται, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ώστε να χρησιμοποιούνται οι βάσεις δεδομένων τους στο νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων και διασταυρώσεων.
Τι θα ελέγχουν; Οχήματα που οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας αλλά και ιδιοκτήτες που έχουν οφειλές από μεταβίβαση. Επίσης, οχήματα σε ψηφιακή ακινησία, ανασφάλιστα οχήματα και αυτά που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.
Μάλιστα οι έλεγχοι θα γίνονται σε 6μηνη βάση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων - η λίστα είναι μεγάλη- της ΑΑΔΕ, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του υπουργείου Εσωτερικών, του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, του μητρώου Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.
Το κράτος θα επικοινωνεί με τον εαυτό του, σαν να λέμε🙄 .
Εκτός από τους τυχαίους ελέγχους, που έκανε μέχρι τώρα η τροχαία, στελέχη του υπουργείου μιλούν και για ελέγχους στις εθνικές οδούς. Καλά, μη φανταστείς κάποιον τύπου Danny Trejo να σε τσεκάρει καθώς περνάς. Αναφέρονται σε χρήση καμερών, με τις οποίες θα γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε πινακίδες.
Τα πρόστιμα για ανασφάλιστα και όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ
Σύμφωνα με τα στοιχεία, περίπου 500.000 οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα εκεί έξω. Και πολλοί από τους οδηγούς που κάνουν ανελλιπώς ασφάλεια αυτοκινήτου ή μηχανής ανησυχούν για το τι θα γίνει σε περίπτωση ατυχήματος με ανασφάλιστο.
Το νομοσχέδιο πάντως ορίζει πρόστιμο:
- 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης
- 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα
- 250 ευρώ για τα δίκυκλα
Σε περίπτωση που διαπιστώνονται μαζί και χρωστούμενα τέλη κυκλοφορίας ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να πληρώσει και αυτά και το πρόστιμο που τους αναλογεί.
Εάν το όχημα δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ, τότε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα στέλνει την προβλεπόμενη λυπητερή. Και δεν είναι λίγα τα οχήματα αυτά: Υπολογίζεται πως συνολικά μπορεί να φτάνουν και τα 2,8 εκατ.
Έλεγχος στον έλεγχο
Μετά το πρόστιμο να ξέρεις δεν ξεμπερδεύεις. Γιατί έως 3 μήνες μετά την επιβολή του θα γίνεται κι άλλος έλεγχος. Εάν - υποθετικά- δεν έχεις πληρώσει, επιβάλλεται νέο πρόστιμο και επιπλέον αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος.
Πώς θα τα πάρεις πίσω; Θα πρέπει να δείξεις ό,τι σου έλειπε: ασφάλεια αυτοκινήτου ή ασφάλεια μηχανής, δελτίο ΚΤΕΟ ή βεβαίωση μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας.
Τι μπορείς να κάνεις για όλα αυτά;
Ναι, ναι, ξέρουμε, θα προτιμούσες να τα αποφύγεις γιατί και το πορτοφόλι σου δεν είναι λάστιχο και δεν νιώθεις να είναι τα τέλη κυκλοφορίας ανταποδοτικά. Αλλά παίρνουμε ως δεδομένο πως το να κυκλοφορούμε με τα κατά το δυνατόν καλύτερα συντηρημένα οχήματα είναι σημαντικό για την ασφάλεια καθενός ξεχωριστά και όλων μας μαζί. Παίρνουμε επίσης ως δεδομένο πως κάποια πράγματα είναι υποχρεωτικά από τον νόμο αλλά επιπλέον φτιάχνουν κι ένα δίχτυ ασφαλείας για απρόοπτα που μπορεί να μας συμβούν στον δρόμο.
Οπότε για την ασφάλειά σου διάλεξε μια ασφαλιστική που να σου ταιριάζει, να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο, βρε αδερφέ.
Για τα τέλη κυκλοφορίας, wallet+ για δόσεις χωρίς πιστωτική.
Για το ΚΤΕΟ, εχμ, δεν μπορούμε να βοηθήσουμε. Ακόμα 😉