Λέγαμε κάποτε πως αυτή η περίοδος θα είναι ορόσημο για την αυτόνομη οδήγηση. Όσοι έκαναν προβολή στο μέλλον εκτιμούσαν πως στην τρίτη δεκαετία του αιώνα αυτού τα AVs (autonomous vehicles – αυτόνομα οχήματα) θα είναι παντού.
Κι αυτή είναι άλλη μία εκτίμηση που έπεσε έξω, καθώς, ναι, η αυτόνομη οδήγηση προχωρά αλλά, όχι, σίγουρα δεν κυριαρχεί. Η τεχνολογία αυτή ωστόσο σίγουρα θα μας δώσει πολλά τα επόμενα 20 χρόνια.
Σύμφωνα με την πλατφόρμα CB Insights, κάποιες αλλαγές που θα έρθουν είναι προφανείς, όπως αυτές που αφορούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες ή τις εταιρίες τεχνολογίας. Αν όμως την ώρα που δεν οδηγείς κάνεις γυμναστική, αντί να πας στο γυμναστήριο; Αν έχεις χρόνο για ταινίες και συνεπώς για διαφημίσεις; Αν διανυκτερεύεις σε AV αντί να πας σε ξενοδοχείο;
Γίνεται; Ε, τώρα όχι. Στο μέλλον όμως, μπορεί.
Ξενοδοχεία σε τέσσερις τροχούς και χωρίς οδηγό
Αντί να πηγαίνεις εσύ στο ξενοδοχείο, να έρχεται αυτό σε σένα; Τρελό ακούγεται, αλλά οι εξελίξεις στην αυτόνομη οδήγηση δεν θα αφήσουν τον ξενοδοχειακό κλάδο ανεπηρέαστο. Ήδη οι σχεδιαστές του Aprilli Design Studio έχουν αναπτύξει τα πρώτα σχέδια για ένα αυτοκινούμενο μίνι ξενοδοχείο, που μπορεί να φιλοξενήσει έως πέντε άτομα. Και φιλοδοξούν έως το 2030 τέτοια κινητά ξενοδοχεία χωρίς οδηγό να έχουν πατήσει άσφαλτο. Για να δούμε.
Αεροπορικές εταιρίες vs αυτόνομη οδήγηση
Εντάξει, δύσκολο να επέλεγε κανείς να πάει από τη μία άκρη της Γης στην άλλη με αυτοκίνητο χωρίς οδηγό, αντί για αεροπλάνο, αλλά για μικρές και μεσαίες αποστάσεις δεν αποκλείεται. Οι αεροπορικές εταιρίες μπορεί να βρουν απρόσμενο ανταγωνισμό στο κομμάτι αυτό: Σύμφωνα με έρευνα, η ζυγαριά για ταξίδια 7-11 ωρών γέρνει υπέρ των AVs έναντι των αεροπλάνων. Και μόλις σκέφτηκα 2-3 φίλους και φίλες που θα ανασάνουν με ανακούφιση αν μπορούν να ταξιδέψουν χωρίς να νιώθουν το έδαφος μακριά τους…
Αυτόνομα οχήματα και αλλαγές στην ασφάλιση
Πολλοί θεωρούν πως η αυτόνομη οδήγηση θα κάνει τις μετακινήσεις ασφαλέστερες, που σημαίνει λιγότερα τροχαία ατυχήματα, μακροπρόθεσμα. Συνεπώς πιο περιορισμένο ρίσκο για τις ασφαλιστικές, άρα λιγότερες κόστος σε ζημιές. Ταυτόχρονα όμως, ο περιορισμός του ρίσκου θα μειώσει και τα ασφάλιστρα- υπάρχει η εκτίμηση της Accentureγια πτώση κατά 25 δισ. έως το 2035. Τι θα κάνει η ασφαλιστική αγορά; Θα προσαρμοστεί και θα διευρυνθεί περιλαμβάνοντας κι άλλους τομείς που θα αφορούν κυρίως AVs, όπως π.χ. την κυβερνοασφάλεια.
Συνεργείο εξ αποστάσεως
Λιγότερα ατυχήματα σημαίνουν λιγότερες επισκέψεις στα συνεργεία, απλό. Σημαίνει αυτό πως θα χάσουν τα συνεργεία δουλειά; Πιθανώς, με την πιο παραδοσιακή τους μορφή, όχι αν εξελιχθούν παράλληλα με τα AVs όμως. Οι απαιτήσεις και οι ανάγκες των αυτόνομων οχημάτων θα υπάρχουν, απλώς θα είναι διαφορετικές. Μπορεί να χρειάζονται real-timeδιάγνωση προβλημάτων εξ αποστάσεως, επιθεώρηση των λειτουργιών τους online αλλά και ενεργοποίηση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης για να φτάσουν τελικά – μόνα τους- στο συνεργείο. Άφθονη δουλειά για τους ειδικούς, δηλαδή.
Ταξί και δημόσιες μεταφορές
Θα είναι πολύ ενδιαφέρον το πώς η αυτόνομη οδήγηση θα επηρεάσει τις εταιρίες ταξί, ειδικά εκείνες που έχουν ήδη μπει στον χώρο της τεχνολογίας και διαθέτουν τον στόλο τους μέσω εφαρμογών. Είναι πιθανό και να συνεργαστούν με κατασκευαστές αυτόνομων οχημάτων, κρατώντας τον ρόλο του «ενδιάμεσου» ανάμεσα στους στόλους των AV και όσους αναζητούν μεταφορικό μέσο.
Στις δημόσιες μεταφορές τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν πολύ. Ποιος θα κάτσει να περιμένει το λεωφορείο, για παράδειγμα, όταν μπορεί να «παραγγείλει» το αυτόνομο όχημά του και μάλιστα να μοιραστεί και το κόστος του μέσω car poolingμε άλλους που έχουν παρόμοιο προορισμό; Και γιατί να μην προτιμήσει ένα AV που θα τον πάει ακριβώς εκεί που θέλει αντί να αναγκαστεί να προσαρμοστεί στο στάνταρ δρομολόγιο οποιουδήποτε μέσου;
Το κόστος θα δείξει πώς θα πάνε τα πράγματα.
Ενέργεια: Τι θα αλλάξει με την αυτόνομη οδήγηση
Εδώ οι εκτιμήσεις είναι εντελώς αντιφατικές. Θεωρείται πως στην πλειονότητά τους τα αυτόνομα οχήματα θα είναι ηλεκτρικά και όχι βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα. Με βάση αυτό, άλλοι αναμένουν μείωση 60% στην κατανάλωση ενέργειας κι άλλοι αύξηση έως 200%! Εκείνοι που αναμένουν αύξηση λένε πως με τη δυνατότητα να κάνουμε και άλλα πράγματα στη διαδρομή, αντί να οδηγούμε, θα κάνουμε πιο πολλά ταξίδια, γιατί δεν θα υπολογίζουμε και τόσο τον χρόνο που διαρκούν ως «χαμένο». Την ίδια ώρα όμως, οι υποδομές που θα στηρίξουν την ηλεκτροκίνηση έχουν ακόμα πολύ δρόμο μπροστά τους (πχ δίκτυο φόρτισης). Η μεταβατική περίοδος είναι αυτή που θα εξασφαλίσει στις εταιρίες των παραδοσιακών καυσίμων άφθονο χρόνο να βρουν πώς θα πορευτούν στο νέο ενεργειακό οικοσύστημα.
Καταστήματα σε βενζινάδικα, ψιλικατζίδικα και μίνι μάρκετ
Πήγες για βενζίνη, πήρες κι ένα σνακ από το μαγαζάκι στο βενζινάδικο. Εντάξει, όλοι το έχουμε κάνει. Και μερικές φορές με ανακούφιση, γιατί αυτό το μαγαζάκι στο βενζινάδικο είναι το μόνο ανοιχτό για τα μεταμεσονύχτια cravings σοκολάτας… Αν όμως το αυτοκίνητό σου πήγαινε μόνο του στο βενζινάδικο, τι να πάρει μόνο του; Λάδια; Τακάκια; Ένα αποσμητικό να μυρίζει ωραία;
Απάντηση υπάρχει ήδη γιατί, ως γνωστόν, αν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το βουνό στον Μωάμεθ. Δηλαδή, αφού δεν πας εσύ πια στο βενζινάδικο ή το μίνι μάρκετ, γιατί το AV πάει μόνο του, έρχεται το μίνι μάρκετ σε σένα με AVs σε ρόλο delivery. Όπως τα κινητά μικρά καταστήματα της κινεζικής Μoby Mart, που ήδη κυκλοφορούν με το εμπόρευμά τους στους δρόμους της Σαγκάης. Σκανάρεις αυτό που θέλεις, πληρώνεις με εφαρμογή, έφυγες.
Αυτόνομα οχήματα, μια νέα αγορά για ψυχαγωγία και διαφήμιση
Ο μέσος Αμερικανός οδηγεί περίπου μία ώρα καθημερινά. Ο μέσος Έλληνας επίσης χάνει πολύ χρόνο στους δρόμους, πονεμένη ιστορία. Αν όμως αυτή τη μία ώρα δεν χρειαζόταν να κρατάει τα μάτια του καρφωμένα στον δρόμο, θεωρητικά θα μπορούσε να τη διαθέσει στο να βλέπει ταινίες, για παράδειγμα. Που σημαίνει πως ο κλάδος των μίντια, των ψυχαγωγικών προϊόντων αλλά και η διαφήμιση έχουν λαμπρό πεδίο μπροστά τους, προσφέροντας προϊόντα ή υπηρεσίες ανάλογα με τη θέση του κάθε αυτόνομου οχήματος. Θυμάσαι το αυτοκίνητο της Intel και της Warner Bros. με το οποίο ταξίδευες εικονικά στη Γκόθαμ Σίτι; Κάτι τέτοιο φαντάσου. Συν το διάλειμμα για διαφημίσεις.
Χώροι στάθμευσης
Τα σημερινά πάρκινγκ, τα περισσότερα τουλάχιστον, είναι σχεδιασμένα ώστε ανάμεσα στις θέσεις να χωράει να περάσει ο/η οδηγός, για να φτάσει στο κάθε αυτοκίνητο. Αν όμως δεν χρειάζεται αυτός ο έξτρα χώρος, αφού τα αυτοκίνητα θα οδηγούνται μόνα τους; Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Τορόντο, εάν ο χώρος φιλοξενεί αυτόνομα οχήματα, αυτά θα σταθμεύουν πιο κοντά το ένα στο άλλο κι έτσι θα χωρούν 87% περισσότερα! Κάπως σαν τα γκαράζ των πλοίων για τα ελληνικά νησιά το καλοκαίρι, που εσύ είσαι σίγουρος πως δεν χωράς αλλά ο μάστορας που σε καθοδηγεί με ακρίβεια χιλιοστού σού δείχνει πως έχεις ακόμα πολλά να μάθεις.
Fitness στην εποχή της αυτόνομης οδήγησης
Αυτό μάλλον δεν το περίμενες, ε; Κι όμως, αυτόνομα οχήματα με τον κατάλληλο εξοπλισμό θα μπορούν να μετατρέψουν τον χρόνο που κάποιοι ξοδεύουν από και προς τη δουλειά τους σε χρόνο για άσκηση. Σαν να είσαι στην αίθουσα με τα βάρη, αλλά αυτή να κινείται, ας πούμε. Όπως έγραφαν ήδη το 2017 οι New York Times, η καμπίνα του αυτοκινήτου μπορεί να γίνει άνετα χώρος για γυμναστική.
Έχοντας γεμίσει ενδορφίνες, που αυξάνονται με την άσκηση, θα φτάσεις στη δουλειά σου γεμάτος ενέργεια και κέφι (λέμε τώρα).
Ασφαλώς αυτοί δεν είναι οι μόνοι κλάδοι που θα επηρεαστούν από τις αλλαγές που θα φέρει η αυτόνομη οδήγηση. Πολλά ακόμα θα περάσουν σε νέα εποχή: από τη χαρτογράφηση μέχρι την κατασκευή γκαράζ και από τα ανταλλακτικά έως τις εμπορικές μεταφορές και το delivery.
Μέχρι τότε ρίξε μια ματιά και στην ιστορία του τυφλού μηχανικού Ralph Teetor, που περίπου έναν αιώνα πριν έθεσε τα θεμέλια γι' αυτό που θα ζήσουμε - μάλλον- στο μέλλον.