Όταν πρωτοεμφανίστηκαν τα οχήματα χωρίς οδηγό, μας γεννήθηκαν διάφορες απορίες, όπως πόσο ασφαλή είναι, πώς θα επεξεργάζονται τα δεδομένα των οχημάτων γύρω τους, πώς θα σταματούν στα φανάρια κτλ. Πλέον, όσο τα αυτόνομα οχήματα εξελίσσονται και αυξάνονται προκύπτουν κι άλλες απορίες.
Όπως για παράδειγμα, τι γίνεται σε περίπτωση αστυνομικού ελέγχου; Δηλαδή, εκεί που θα έλεγε ο αστυνομικός «Pull over, please» ή «Σταματήστε δεξιά», τώρα τι θα πει και κυρίως σε ποιον; Εκεί που θα έτρωγε ο οδηγός την κλήση του, για κάποια παράβαση, τώρα ποιος θα τη φάει; Κι εκεί που οι αστυνομικοί θα έκαναν νόημα στον οδηγό, τώρα σε ποιον θα κάνουν;
Αστυνομικός έλεγχος σε αυτόνομο όχημα στο Σαν Φρανσίσκο
Το ερώτημα δεν έμεινε αναπάντητο για καιρό καθώς καταγράφηκε ήδη, στο Σαν Φρανσίσκο, μια σκηνή σαν από το μέλλον, ένα περιστατικό «σύλληψης» αυτόνομου οχήματος, επειδή κυκλοφορούσε τη νύχτα με σβηστά τα φώτα.
Αρχικά υπήρξε μια μικρή αμηχανία- λογικό, αν μας ρωτάς- στην πλευρά των αστυνομικών, ενώ όσοι έτυχε να βρίσκονται στο σημείο διασκέδασαν πολύ με την εικόνα. Τα γέλια ακούγονται και στο βίντεο, όπως και οι φωνές που λένε πως είναι «ξεκαρδιστικό».
Κλήση τελικά δεν κόπηκε, πάντως.
Ποιος ήταν ο «ύποπτος»
Για την ακρίβεια ήταν ρομποταξί Cruise αυτό που μπήκε στο μάτι των αστυνομικών οργάνων, ταξί δηλαδή χωρίς οδηγό, που καλύπτει τη νύχτα τμήμα του Σαν Φρανσίσκο.
Τα οχήματα αυτά είναι πολύ συνηθισμένα στην περιοχή κι έτσι πολλοί περαστικοί αναγνώρισαν το όχημα όταν είδαν το σήμα για αστυνομικό έλεγχο.
Κι αν σου κάτσει;
Φυσικά οι αρμόδιοι της Cruise έχουν κάνει και τις σχετικές προβλέψεις, φτιάχνοντας έναν οδηγό για κάθε πιθανό ενδεχόμενο, τον οποίο διένειμαν στις τοπικές αρχές. Για παράδειγμα, τα αυτοκίνητα έχουν συνήθως συστήματα για να «βλέπουν» και να «ακούν» τις σειρήνες στα οχήματα έκτακτης ανάγκης και να αντιδρούν με τον προβλεπόμενο τρόπο. Η Cruise έχει κι έναν «οδηγό», tips, οδηγίες τέλος πάντων, για όσους αστυνομικούς κληθούν σε περιστατικό με όχημά τους αλλά φαίνεται πως οι συγκεκριμένοι δεν ήξεραν ούτε την Cruise ούτε τον οδηγό της.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το αυτόνομο όχημα δείχνει να κάνει δεξιά, να σταματά για λίγο και, την ώρα που οι αστυνομικοί το πλησιάζουν πεζοί, να προχωρεί λίγο ακόμα και να διασχίζει μια διασταύρωση προτού σταματήσει τελικά πιο «σωστά», με τα αλάρμ ανοιχτά. Τόσο η ακινητοποίηση όσο και η ενεργοποίηση των αλάρμ έγινε από τους εξ αποστάσεως χειριστές της Cruise, οι οποίοι καλούνται να επέμβουν στην αυτόνομη οδήγηση εάν προκύψει ανάγκη.
Τι μπορεί να γίνει σε περίπτωση ανάγκης
Η Cruise προβλέπει, σε έκτακτη περίπτωση, το αυτόνομο όχημα να ακινητοποιείται σε ασφαλές σημείο και σε αυτή την περίπτωση να εμπλέκονται και οι εξ αποστάσεως χειριστές. Για την ακρίβεια, το όχημα αναγνωρίζει πως το σταματά η αστυνομία, αναζητά ασφαλές σημείο για να σταματήσει (γι' αυτό και πέρασε τη διασταύρωση) και στη συνέχεια εμφανίζει στην κεντρική του οθόνη έναν αριθμό τηλεφώνου για να καλέσουν εκεί οι αστυνομικοί.
Εάν ένα αυτόνομο όχημα θεωρηθεί επικίνδυνο, η αστυνομία μπορεί να αποφασίσει την άμεση ακινητοποίησή του. Εάν όμως δεν υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο, οι αστυνομικοί που βρίσκονται στο σημείο μπορούν απλώς να ενημερώσουν για την πινακίδα του και να επικοινωνήσουν με τη διαχειρίστρια εταιρία προκειμένου εκείνη να ρυθμίσει την ακινητοποίησή του ή πιθανώς να το γυρίσει πίσω στη βάση του θέτοντάς το σε «ασφαλή λειτουργία».
Δεν θεωρείται πολύ πιθανό ένα αυτόνομο όχημα να παραβιάσει τον νόμο, αλλά λάθη συμβαίνουν και σε αυτή την περίπτωση φαίνεται πως ένα λαθάκι στο σύστημα – λάθος από ανθρώπινο χέρι- είναι αυτό που άφησε τα φώτα πορείας σβηστά. Κι αυτό είναι κάπως αστείο, με δεδομένο πως η Cruise κυκλοφορεί μόνο τη νύχτα. Αλλά είπαμε, τα λάθη είναι ανθρώπινα.
Το συμπέρασμα είναι πως έχουμε ακόμα πολλά να δούμε. Τόσο από τις «συναντήσεις» αστυνομικών αρχών και οχημάτων χωρίς οδηγό - με πρωτόκολλο που δεν υπάρχει ακόμα, αν κρίνουμε από το παρακάτω βίντεο - όσο και σε πολλά άλλα πράγματα που αναμένεται να αλλάξουν με την αυτόνομη οδήγηση.