Ποιος να το πίστευε ότι θα ερχόταν η μέρα που ένα καφεδάκι με παρέα θα σου έδινε τόσο μεγάλη χαρά. Και όμως, έφτασε η στιγμή που μπορείς και πάλι να αράξεις με φίλους σε κάποια αγαπημένη καφετέρια, μόλις δεις να σκάει μύτη έξω κάποια φοβερή λιακάδα. Και μην στεναχωριέσαι που μπορεί να έχεις ξεχάσει πώς είναι να πίνεις παγωμένη μπιρίτσα παρέα με συναδέλφους μετά τη δουλειά ή τι γεύση έχει ένα ποτάκι το βράδυ για να φύγει από πάνω σου το στρες της εβδομάδας. Το ξέρεις πολύ καλά ότι χρειάζεσαι μισή ευκαιρία και θα τα θυμηθείς όλα στο λεπτό. Ε, λοιπόν έφτασε αυτή η ευκαιρία καθώς η εστίαση, τα καφέ και τα μπαρ άνοιξαν ξανά τις πόρτες τους στον κόσμο!
Επιστροφή στην κανονικότητα;
Θα το παραδεχτείς κι εσύ, μπορεί η καραντίνα να μας την έδωσε στα νεύρα για τα καλά, αλλά είχε και μία θετική εξέλιξη, τη μείωση των ατυχημάτων στους ελληνικούς δρόμους –έστω για ένα σύντομο χρονικό διάστημα– που ήρθε σαν αποτέλεσμα της περιορισμένης κυκλοφορίας των οχημάτων στους δρόμους. Μαζί με τις ελεύθερες μετακινήσεις μας, περιορίστηκαν και τα λάθη στους δρόμους αλλά και οι κακές συνήθειες, όπως το να οδηγάμε έχοντας πιει ένα ποτηράκι παραπάνω.
Βέβαια, δεν χρειάζεται, ούτε πρέπει, ούτε θέλει κανείς να περιορίζονται οι ελεύθερες μετακινήσεις για να περιορίζονται τα λάθη στον δρόμο. Μπορούμε να πετύχουμε τα ίδια, και χαμηλότερα, νούμερα χωρίς να κλεινόμαστε σπίτια μας. Αρκεί καθένας να τηρεί τις βασικές, old time classic οδηγίες για μια κανονική, φυσιολογική, νυχτερινή ζωή που έχει λείψει σε όλους!
Πόσα ποτηράκια είναι οκ να πιεις πριν οδηγήσεις; Κανένα!
Ξέχνα τα «ένα ποτήρι νερό για κάθε κανατάκι τσίπουρο» ή «ένα πιτόγυρο για κάθε γύρο μπίρας». Ναι οκ, το φαγητό και το νερό πρέπει να συνοδεύουν το αλκοόλ, αλλά για άλλους λόγους. Κυρίως για να μπορέσεις να επιβιώσεις την άλλη μέρα. Το αλκοόλ και η οδήγηση δεν πάνε μαζί, τελεία. Χωρίς αστερίσκους και πονηρές συμβουλές!
Τρεις είναι οι διαχρονικές συμβουλές για ασφαλή μετακίνηση μετά από έξοδο:
- Αν είστε παρέα, διαλέγετε κάποιον/α τυχερό που δεν θα καταναλώσει αλκοόλ, ούτε ένα σφηνάκι, ώστε να είναι σε θέση να οδηγήσει στην επιστροφή.
- Αν κανένας δεν θέλει ή μπορεί να αναλάβει τον ρόλο του νηφάλιου οδηγού, τότε η μόνη επιλογή για την επιστροφή είναι το ταξί, τα ΜΜΜ ή τα ποδαράκια σας.
- Μάζεμα στο σπίτι; Κρατήστε τις αποστάσεις σας -να τα λέμε κι αυτά- και πριν γίνετε κουρούμπελο, σκεφτείτε πώς θα επιστρέψουν όλοι σπίτι και τι άλλες λύσεις υπάρχουν. Στρωματσάδα, ας πούμε;
Μην ξεχνάς ότι κάποιος που βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ δεν έχει μόνο μεθυσμένες αισθήσεις αλλά και μεθυσμένη κριτική ικανότητα. Αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο δεν είναι σε κατάσταση να οδηγήσει, αλλά δεν το καταλαβαίνει κιόλας. Γι' αυτό κι πρέπει να τον προστατεύσεις εσύ με κάθε δυνατό τρόπο, ακόμη κι αν χρειαστεί να κάνεις αυτό που έκανε ο περαστικός στο παρακάτω βίντεο:
Ή περίπου. Μια πιο συμβατική λύση θα ήταν να τον βάλεις σε ένα ταξί –και αν μπορείς κι ένα χαρτάκι στην τσέπη με τη διεύθυνση που πάρκαρε– και να τον στείλεις σπιτάκι του όμορφα και ωραία.
Τι κάνει όμως το αλκοόλ στον οργανισμό σου
Καλό θα ήταν να αποφύγεις τις εξισώσεις με τα κιλά, την ηλικία ή τα χρόνια εμπειρίας και την κατανάλωση αλκοόλ. Η ερώτηση «πόσο αλκοόλ μπορώ να πιω και να οδηγήσω» είναι άσκοπη, γιατί η επίδραση του αλκοόλ στις εγκεφαλικές λειτουργίες εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που είναι αδύνατον να εκτιμηθούν με ασφάλεια (βάρος, ηλικία, φύλλο, μεταβολισμός, φαγητό, ψυχολογία κ.ά.).
Αντιθέτως, αυτό που παραμένει πάντα σταθερό, είναι οι επιπτώσεις που έχει το αλκοόλ στην οδήγηση:
- Μειώνονται τα αντανακλαστικά
- Αυξάνεται η πιθανότητα λάθους, καθώς οι ταχύτητες και οι αποστάσεις από τα άλλα οχήματα δεν εκτιμιούνται σωστά
- Περιορίζεται η πλευρική όραση
- Ενθαρρύνεται η υπερεκτίμηση ικανοτήτων και η ανάληψη ρίσκου
Όλα τα παραπάνω θα φανούν αρκετά καθαρά και στο βίντεο που ακολουθεί, καθώς θα μπορέσεις να δεις για λίγο με τα μάτια ενός οδηγού που βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ και που προσπαθεί να κρατήσει το αυτοκίνητο του εντός του δρόμου.
Τι λένε οι αριθμοί στην Ευρώπη και Ελλάδα;
Στην Ευρώπη το 25% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων (δηλαδή 1 στις 4 περιπτώσεις!), σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Θα θέλαμε πολύ να ξέραμε και το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα, αλλά προς μικρή μας έκπληξη δεν υπάρχει τέτοια πληροφορία με ακρίβεια και συνέπεια. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι τα περισσότερα θύματα σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων είναι κάτω από 40 ετών, ενώ η μέρα και η ώρα που συμβαίνουν τα περισσότερα από αυτά τα ατυχήματα είναι ξημερώματα Κυριακής, μεταξύ 3:00 και 6:00.
Και φυσικά, αν οδηγείς, το ξέρεις, δεν είναι το αλκοόλ το μόνο πρόβλημα στην οδήγηση! Όσο περισσότερα τα αυτοκίνητα και η νευρικότητα, τόσο περισσότερα και τα λάθη στον δρόμο. Οπότε ειδικά τώρα, που επιστρέφουμε σιγά σιγά σε κανονικούς ρυθμούς και γεμίζουμε τους δρόμους, υπάρχουν μερικά κλασικά λάθη που σίγουρα μπορείς να αποφύγεις για να κάνεις την δική σου εμπειρία οδήγησης καλύτερη ή τέλος πάντων πιο υποφερτή.
Και ο Κ.Ο.Κ. τι λέει; Πόσο αλκοόλ είναι επιτρεπτό;
Στην Ελλάδα, το όριο κατανάλωσης αλκοόλ είναι 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα. Που σημαίνει ότι ακόμη και 490 ml μπύρας ή 200 ml κρασιού μπορούν να το ξεπεράσουν, σε μέτρηση αλκοτέστ. Σε αυτήν την περίπτωση, τα πρόστιμα ποικίλουν, ανάλογα με το ποσοστό αλκοόλ που θα εντοπιστεί στον οργανισμό σου, ξεκινώντας από €200 και φτάνοντας έως ποινές φυλάκισης, υψηλά χρηματικά ποσά και ανάκληση άδειας κυκλοφορίας, διπλώματος οδήγησης κ.ά.
Μετά το lockdown, τι;
Εντάξει μην ανοίξουμε κουβέντα για την κανονικότητα, τι είναι και τι δεν είναι γιατί ολόκληρο βιβλίο δεν θα έφτανε. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η αρχή έγινε και είμαστε σε καλό δρόμο. Απαγορεύσεις, περιορισμοί, άγχος, όσο και να ζορίστηκες, έμαθες να ζεις με αυτά. Πήγες σε εντελώς άλλο επίπεδο την έννοια της υπευθυνότητας απέναντι στον εαυτό σου και τους υπόλοιπους γύρω σου. Οπότε θα μπορούσε να πει κανείς πως από τη στιγμή που κερδίζεις σιγά σιγά πίσω το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση, οδηγίες όπως "don't drink and drive" είναι πια παιχνιδάκι για σένα, σωστά; Σωστά!